Algoritmy Googlu a další změny ve vyhledávání
Google lepší a lepší. Takový obraz velkého vyhledávače můžeme zachytit z médií a možná skutečně pozorovat ve výsledcích hledání. Ty by měly být totiž pořád dokonalejší a dokonalejší.
Nic drastického se ale neděje, Google se snaží dovést vyhledávač tam, kde jsme ho čekali už před lety.
Základní filozofie, kterou se snažím razit a aplikovat na svých webech (neříkám, že na všech), tkví v kvalitním obsahu. Myslím si, že jednou toho Google dosáhne a své uživatele, kteří jej používají k prohledávání Internetu, bude posílat jenom na kvalitní weby s přidanou hodnotou. Originální obsah, velký, dlouho budovaný web, za nímž stojí mnoho tvrdé práce.
PR Googlu tomu pomáhá. Přes své články, které následně šíří média, sděluje veřejnosti, že na tom neustále pracuje. „Nepřehánějte to se SEO, nepoužívejte PR weby, dělejte kvalitní obsah apod.“
Zajímavé změny:
Panda
Panda je bojovníkem proti PR webům, které publikují duplicitní obsah prošpikovaný odkazy. Údajně může za snížení PageRanku těchto webů a pochopitelně by měla omezit i jejich výskyt ve výsledcích.
Sémantické výsledky
Google se bude snažit odpovídat na otázky, bude předvídat správnou interpretaci hledaného výrazu a podle toho nabídne buď další možnosti nebo výsledek, který pokládá za správný. V následujících týdnech bychom se tak měli dočkat inteligence, která i při nesprávně položeném dotazu nabídne výsledky, které skutečně hledáme.
Nevýhodné reklamy
Boj proti reklamě vzbudil rozpaky. Google oznámil, že bude penalizovat stránky, které mají v horní části nepřiměřené množství reklamních prvků.
Boj proti SEO SEO SEO
Přehnaný výskyt klíčových slov (tzv. SEO texty) a další SEO techniky, které by neměl mít rád žádný vyhledávač už pěkně dlouho. Snižují kvalitu obsahu a dovolují na stránce výsledků vítězit webům, které si to nezaslouží.
Boj proti přehnanému a amatérskému SEO bude prý další z novinek, které na nás Google chystá.
A jak to dopadne?
V minulosti již Google provedl řadu změn ve svých algoritmech. Jde o neustálý boj, stejně jako když bojuje podsvětí se zákonem. Vynalézaví zločinci vždy vymyslí nové způsoby k dosažení svých cílů a budou stále o krok před policií.
Googlu navíc v rozletu zcela logicky brání nedostatek obsahu, který by chtěl nabízet. Zatím to řeší Wikipedií na prvních pozicích, protože ta návštěvníky většinou nezklame, byly zde ale už i náznaky toho, že by Google sám informoval, jaký obsah na Internetu chybí.
Souviselo to s příchodem Pandy. Google by spolupracoval s velkými médii a dodával jim informace o tom, co lidé hledají, ale co jim nemůže nabídnout, protože to zatím nikdo nenapsal. Podobným způsobem postupují i tvůrci MFA, rozdíl by byl pouze v tom, že takto by z toho měla peníze média a Google by vydělal dvojnásobně. Dostal by zaplaceno za tipy na obsah a je dost pravděpodobné, že na stránkách spolupracujícího serveru by se objevila i reklama AdSense. Obsah Internetu je ale námět na celý další článek.
Těžko můžeme předvídat, kam až může umělá inteligence strojů zajít a co nás čeká v budoucnu. Já to odhadnout nedokážu. Ke všem změnám v algoritmech Googlu jsem už ale skeptický. Připadá mi, že ve výsledcích vidím MFA stejně jako před lety, a že jejich nižší počet není výsledkem eliminace nekvalitního obsahu, ale spíš důsledkem neustálého PR tlaku na jejich (potencionální) tvůrce.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz