Jak vybrat SEO konzultanta
Když člověk cítí, že umí SEO, není na tom nic špatného. Viděl jsem nemálo lidí přicházejících na internet se svým osobním blogem proměněným za pár měsíců v SEO blog a samozřejmě doplněný nabídkou služeb. Když člověk zkoumá postavení svého blogu ve vyhledávačích, sám odhadne principy a celkem snadno se mu také daří dosáhnout úspěchů se svými osobními poznámkami.
Začne se o SEO zajímat, navštěvuje diskuzní fóra a je stále vzdělanější a vzdělanější. Za půl roku je „SEO expertem“ a nabízí služby. Začíná tak být zcela běžné, že truhlář, instalatér, stavební firma, nebo knihkupectví, přidává na základě zkušeností s optimalizací svého webu nabídku SEO služeb vedle prodeje stolů, oprav vodovodních kohoutků, prodeje cihel a prodeje knih.
Pokud ale hledáte skutečného odborníka, který bude skutečně a dlouhodobě prospěšný vašemu podnikání, musíte se poohlédnout po někom trochu jiném. Po někom, kdo skutečně věnuje svůj čas optimalizování, dělá to dlouho, stále se vzdělává a ví, že jde o práci na plný úvazek.
Jako inspirace při výběru SEO konzultanta může posloužit článek 13 Questions To Ask Before You Hire A Local SEO Consultant, na některé věci ale trochu zapomíná. Toto je tedy velmi volný překlad, něco je vynecháno a něco naopak doplněno na základě reálných zkušeností.
Otázky pro SEO konzultanta
Můžeš mi, SEO konzultante, říct, co vlastně děláš?
SEO není magie. Existuje mnoho technik, některé fungují lépe než jiné. SEO konzultant by neměl mít problém vysvětlit svou činnost a neměl by používat SEO spam, který sice může být krátkodobě velmi úspěšný, v dlouhodobém horizontu však může úplně zničit vaše podnikání. Klient by měl mít možnost ovlivnit použité metody a SEO konzultant je před ním netají.
Co budeš potřebovat ode mě, aby byl můj web úspěšný?
Je dobré vědět, co bude muset klient udělat a případně čeho se bude muset vzdát, aby dostál požadavkům SEO konzultanta. V některých extrémních případech může jít například až o změnu firemních sloganů.
Jaké bude chtít SEO konzultant přístupy? Kolik to bude stát a jaký bude výsledek? A za jak dlouho?
Je důležité, aby se klient seznámil s celkovým úsilím a finanční záteží, kterou bude muset firma akceptovat. Pak teprve se může rozhodnout, jestli a jak moc pro něj bude SEO užitečné.
Za jak dlouho se mi vrátí investice a co skutečně získám?
Velmi těžká, ale důležitá otázka, nad kterou klient přemýšlí, ale málokdy ji vysloví, nebo SEO konzultant není schopen odpovědět. Většinou stačí nějaký údaj o zvýšení relevantní návštěvnosti, schopný odborník porovná stávající existující údaje a klientovi sdělí o kolik se zvýší obrat a kolik peněz to ve výsledku přinese.
Jak získáš zpětné odkazy, kdo bude vlastníkem všech účtů a například podpůrných webů?
SEO konzultanti se často spoléhají na již prověřenou skupinu webů, z níž získávají zpětné odkazy. Klient se ovšem často stává rukojmím SEO konzultanta, který hrozí odstraněním odkazů a nasměrováním například zmíněných minisites na web konkurence. Na podobnou praktiku mimochodem upozorňuje i Google, který píše, že klient vlastně zaplatí za výrobu podpůrných projektů, ale nic nevlastní, takže toho SEO konzultant velmi lehce zneužije.
Můžeš mi ukázat nějaké výsledky a reference?
Každý SEO konzultant má za sebou nějakou zkušenost, i kdyby to měl být jeho vlastní weblog, měl by být schopen říct, jakých výsledků s ním dosáhl. Na jaké je pozici, jak se mu zvýšila návštěvnost a proč, co je to za návštěvníky a jak to pomohlo jeho podnikání.
Samotné zvýšení návštěvnosti nemusí ale vůbec nic znamenat. Návštěvnost webu lze přece zvýšit i spamem, nebo například registrací webu do automatických systémů na zvýšení online provozu. To ale podnikání vůbec nepomůže.
Co tě odlišuje od ostatních?
Záludná otázka, která má schopnost odhalit skutečného profesionála ve skupině amatérů, kteří si pouze hrají za peníze svých špatně informovaných klientů.
Odpověď by neměla být: „Já váš web dostanu na první místo“, ale spíš: „zařídím, aby si tento web tu pozici skutečně dlouhodobě zasloužil.“
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz