Martin Jersák: Placla je krutohustě megageniální nástroj
Martin Jersák, známý na Internetu pod přezdívkou JersyWoo, se prezentuje jako webdeveloper, konzultant a marketingový specialista. Pro mnoho lidí je ale především provozovatelem prvního českého Pay Per Post systému. Jako jediný dokázal přivést na svět skutečně funkční model, který bloggerům vydělává peníze a inzerentům přináší skutečné výsledky.
Povídat si tedy budeme právě o Placla.cz, systému placených článků, který je na jednu stranu trnem v oku nejednomu kritikovi, na tu druhou pak ale oblíbenou možností výdělků, PR, a také linkbuildingu.
Martine, možná bychom měli začít prostě prezentací základní myšlenky Placla.cz. Mohl bys stručně popsat systém fungování a osobní motivaci, s jakou ses zrovna do tohoto typu podnikání pustil?
Placla je z mého pohledu krutohustě megageniální nástroj 🙂 Ale je to jenom internetová služba, která dává možnost inzerentům, aby se o jejich službě nebo zboží psalo pěkně na internetu a zároveň blogerům dává možnost vydělat si psaním témtatických článků.
Jsem tvůrce webů a když vidím, že je po nějakém webu zájem a zároveň tam vidím vizi monetizace, tak ho udělám. Tvorba a provozování webů je business jako každý jiný, takže osobní motivací jsou prachy.
Prachy? Žádné vznešenější cíle? 🙂
Několik let jsem sledoval jistý web, který na jediné existující stránce hlásal a stále to tvrdí, že je prvním českým Pay Per Post systémem. Nikdy nebyl uveden do provozu, ale přišel jsi ty a pustil ses do toho po hlavě. Nevím o tom, že bys měl konkurenci a troufám si říct, že podobný model v ČR neexistuje, takže mě napadá jednoduchá otázka. Je o Placla.cz zájem? Můžeš uvést nějakou statistiku například co se týče počtu napsaných článků, ale také počtu jednotlivých inzerentů?
Mám velmi kladný vztah k šiškám (penězům) a charitu dělám každý měsíc, když platím povinné zálohy na daně. Na netu je spousta lidí, kteří více napíšou než udělají, proto je na netu napsáno více než je ve skutečnosti dotaženo do provozu. Digitální písmo snese všechno a čtenáři to žerou. Před Placla tu byly dva pokusy a během prvního roku existence další dva pokusy o podobnou službu. Udělat tu službu funkční není jenom něco naprogramovat a spustit to na doméně. Je potřeba promyslet funkčnost a pracovní procesy pokud možno do posledního detailu, včetně offline návaznosti. Základem je si to napsat a nakreslit na papír. Potom si to po sobě přečíst a prohlédnout, jestli je to vůbec možné udělat tak jak si člověk myslel. Při tvorbě Placla jsem 3 měsíce čmáral po papírech a pak to během 14 dní vytvořil. Nakonec je služba z poloviny jiná než jsem původně plánoval, uživatelé si sami řekli o změny a rád jsem jim vyhověl. Spokojený inzerent nebo bloger je pro mě základ a ostatní je bezvýznamné.
Zveřejovat nějaký čísla se mi moc nechce. V současné chvíli je zprostředkováno cca 2500 článků a z toho za poslední měsíc 421. Inzerenty může asi zajímat, že se brzo staneme plátci Dph (z povinnosti) a kvůli tomu se zároveň z Placla stane s.r.o.
Je v Placla nějaký inzerent, který má zájem o PR a nejde mu “jenom” o levné zpětné odkazy? A ještě trochu jinak: Jsou vůbec v Placla registrovány takové weby, které by mohly naplnit představu velké firmy, kdyby chtěla, aby se o ní na internetu psalo?
Jak vidno tak narážíš na častou pomatenost brát Placla jako linkovací službu. Placla není linkovací služba, ale internetový marketingový nástroj. Každá poptávka má svoje zadání a odkaz. Placla nabízí inzerentům tématické články dle jejich zadání se zpětným odkazem, nic víc, nic míň. Placla není o optimalizaci pro vyhledávače (SEO, rankohoničství), ale o vyhledávačovém marketingu (SEM). Popíšu celý problém na fiktivním inzerentovi – provozovateli autoservisu v Praze.
Autoservisák si zadá poptávku že chce články, kde se bude psát, že jeho autoservis v Praze je prostě dobrý. V článku bude chtít zmínit, že opravují Škodovky, fungují nonstop, mají autolakovnu a součástí má být odkaz na web autoservisu. Postupně si nechá napsat 30 článků. Těch 30 článků má velký záběr volné shody relevantních slovních spojení a budou se zobrazovat ve výsledkách vyhledávání na výrazy jako je: “ autoservis Praha, Autoservis Škoda, Autolakovna Praha, nonstop autoservis Praha. Návštěvník na takovou stránku přijde z vyhledávače a v pochvalném článku najde odkaz na autoservis v Praze. Skočí na web autoservisu a případně si zavolá, kdy mají volno.
Napsané články nejsou určeny k honění prvních pozic na „top slova“, která tvoří ve vyhledávání jenom pár procent objemu, ale na tu spoustu dalších výrazů ve volné shodě, kdy jsou výsledky celkem nekonkurenční, ale tvoří 95% objemu vyhledávání. Zároveň uživatel, který ví co hledá, rozšiřuje svůj hledaný výraz postupně: “ Autoservis -> Autoservis Praha -> Autoservis nonstop Praha“. A takový návštěvník je nejvíce konvertující. Konvertujícího návštěníka potřebujete dostat na svůj web, aby jste mu prodali svou službu.
Abych se vrátil zpátky k tvé otázce. V současné době je v Placla registrováno cca 300 blogů a z nich je tak 200 aktivních. Na jednu poptávku se ozývá odhadem 20 – 60 blogů, podle náročnosti, tématičnosti a ceny. Nemá smysl rozlišovat inzerenty na malé a velké firmy, všichni chtějí to stejné, koupě chtivé návštěvníky z vyhledávačů. Půlka poptávek je od velkých marketingových firem a půlka od drobných inzerentů.
Možná jsem druhou část otázky špatně formuloval. Velkou firmou jsem myslel například mobilního operátora, který chce šířit informaci o svých tarifech mezi lidmi a vyhledávače ho v tomto případě vůbec nezajímají. Tímto způsobem tedy Placla neslouží?
A rovnou další otázka, tvůj osobní názor. Kolik bych měl jako inzerent investovat, abych dosáhl nějakého efektu, jak říkáš 30 článků, takže dejme tomu 6 tisíc?
Pokud chce například operátor šířit hromadně nějakou informaci, tak jsou lepší masmédia (noviny,televize,rádio). Placla je o cílení na výsledky vyhledávače.
Počet článků záleží na konkurenčnosti oboru, ale myslím si, že 30 článků je zdravý základ. Průměrná cena za článek je dost variabilní údaj. V administraci vidím aktuální průměrné ceny článků a tento měsíc je průměrná cena napsaného článku pro inzerenta 215 Kč, nejvyšší byla v květnu 285 Kč. Celkový rozsah je 160 – 1250 Kč/článek, proto novým inzerentům doporučuji nastavit cenu za článek v poptávce mezi 200 a 300 korunami. Ideální kredit pro kampaň je tedy mezi 6 a 9 tisíci korunami.
A ještě poslední otázka: Co říkáš na negativní ohlasy o podvádění čtenářů weblogů? Někteří inzerenti sami přímo navádějí k sepsání lživé “osobní zkušenosti”. Vím, že se to tebe ve skutečnosti netýká, ale zajímá mě tvůj názor.
V normálních velkých enovinách si všimni kolik článků je psáno na objednávku, tipuji že v některých to bude i třetina obsahu. Jsou čtenáři enovin podváděni? To je další pseudoargument. Je na inzerentovi a blogerovi (redaktorovi), jak daleko chtějí zajít do scifi při vytváření obalu nosné informace. Pay per post je nově používaný formát v SEM a tak je kolem toho z neznalosti šířeno spousta mýtů.
Děkuju za rozhovor.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz