Nástroje pro webmastery Google
Přehled možností Google Nástrojů pro webmastery.
Registrací a používáním služby pro webmastery od společnosti Google získáte další možnosti pro svůj web. Uvidíte jej očima Googlebota, podíváte se na klíčová slova vašeho webu i s jejich důležitostí, významné vyhledávací dotazy, nebo třeba chyby a omezení, které jsou Googlu stavěny na webu do cesty. V neposlední řadě vám v některých případech dokonce přijde e-mail, když na webu dojde k nějakému vážnému problému.
Na obrázku vlevo je vidět kompletní nabídka (menu) hned po tom, co se do nástrojů přihlásíte a přidáte web, jehož statistiky chcete mít k dispozici a s nímž chcete pracovat.
Registraci a přihlášení můžete provést na této adrese:
https://www.google.com/webmasters/tools/
U webu, který potom do Nástrojů přidáte, je potřeba ověřit jeho vlastnictví. Nikdo cizí tedy nemá šanci vidět to, co vidí jeho majitel. Ověření lze provést dvěma způsoby. Buď přidáte do hlavičky webu speciální meta tag s kódem identifikující konkrétní web, nebo ten samý kód vložíte v souboru s příponou .html do kořenového adresáře vašeho webu. Meta tag i soubor vám vygeneruje Google a celým procesem vás v administraci Nástrojů provede. Ověření je celkově jednoduché a rychlé.
Soubory Sitemap
Jakmile je web ověřen, můžete se začít probírat nabídkou. Zajímavá je možnost přidat soubor sitemap.xml – je to jistota, že o něm Google bude vědět a zaindexuje všechny stránky vašeho webu. Na tomto místě je však třeba říci, že u malého webu s jednoduchou strukturou to nemá velký význam a že soubor sitemap.xml objeví Googlebot i bez toho.
V Nástrojích pro webmastery ale budete mít přehled o tom, jestli není v souboru sitemapy chyba a dokonce i o tom, kolik adres Google indexuje. Přehled potom může vypadat jako na obrázku vpravo (otevře po kliknutí).
Jak vidíte, Netzin má v sitemapě 169 adres, ale Google jich do této chvíle indexuje pouze 129. Soubor si stahuje sám automaticky, po prvním přidání není třeba se o tuto funkci dále starat, pokud nedojde k nějakému problému.
Přístup prohledávačů
Pod dalším odkazem se skrývá nástroj pro kontrolu a případné vygenerování souboru robots.txt. Do něj můžete zapsat, jaké stránky a další obsah nemá Googlebot indexovat a ověřit si, jestli to opravdu funguje. Při nepsrávném zápisu nebo chybě může Google tento zápis ignorovat.
Pokud nevíte, jak se robots.txt píše, můžete si ho nechat vygenerovat i s dodatečnými pravidly pro povolení či zablokování konkrétních částí webu a pro různé typy robotů včetně těch, které nepatří Googlu.
Odkazy Sitelink
Odkazy Sitelink jsou odkazy na interní stránky webu. Ne všechny weby mají odkazy Sitelink. Google tyto odkazy generuje automaticky, ale odkazy Sitelink, které nechcete, můžete odstranit. Tak se píše přímo na stránce v Nástrojích. Faktem je, že většina webů tyto odkazy na stránce s výsledky vyhledávání nemá, vypadají nějak takto:
Tyto odkazy generuje i Seznam.cz, ten to však dělá jen u opravdu důležitých webů.
Změna adresy
Jestliže budete svůj web přesouvat na novou doménu, tento nástroj může být docela důležitý. Opět platí, že Google (stejně jako ostatní vyhledávače) přeindexuje stránky sám, proč mu ale nepomoci. Klasické trvalé přesměrování webu na novou doménu je nutné provést i v tomto případě a oba weby (přesměrovávaný i nový) musejí být v Nástrojích ověřeny.
Nastavení
Pod tímto odkazem vás může zajímat volba preferované domény. Týká se to formátu adresy s WWW nebo bez WWW na začátku, ale toto můžete ošetřit i přesměrováním, návod naleznete pod odkazem v předchozím odstavci.
Vaše stránky na webu
Další oddělení Nástrojů pro webmastery se týká postavení vašich stránek celkově na internetu. Podívat se můžete na nejvýznamnější vyhledávací dotazy i na to, přes jaké dotazy konkrétně k vám z výsledků vyhledávání Google návštěvníci přišli.
Odkazy na vaše stránky
Na této stránce se můžete podívat, z jakých stránek vedou odkazy na váš web, nebo na konkrétní stránku. K tomu je potřeba nejprve adresu zadat (nebo nechat stránku titulní) a stisknout tlačítko Najít. Pokud to neuděláte, uvidíte odkazy i z dalších stránek přímo na vašem webu.
Klíčová slova
Přehled nejdůležitějších klíčových slov a jejich důležitost vyjádřená graficky.
Tato slova by měla odrážet téma vašich stránek. Pokud tomu tak není, je zřejmě něco špatně. Většina těchto slov v případě Netzinu pochází z hlavičky tak, jak ji vidíte.
Interní odkazy
Zadejte adresu stránky a zjistíte, jaké jiné stránky na vašem webu na tuto odkazují.
Statistiky odběratelů
Pokud váš web nabízí RSS kanál, pak jej mohou lidé odebírat a být tak informováni o novinkách a nových článcích. Na stránce je vidět, kolik lidí používá služeb Google k odběru vašeho RSS.
Diagnostika
Tato část Nástrojů pro webmastery je zaměřena na zdrojový kód webu. Podívat se můžete na chyby při procházení Googlebotem (nedostupné, nenalezeno, omezeno souborem robots.txt atd.), na statistiky procházení a na návrhy HTML. Tam jde hlavně o upozornění na meta tagy (například všechny stránky mají shodný popis, dlouhý či krátký popis, duplicitní title, chybějící title atd.), přičemž dostanete i přesný seznam URL, kde Google nějakou chybičku zaznamenal.
Laboratoř Google
V poslední části s názvem Laboratoř Google si můžete nechat svou stránku načíst jako Googlebot. Chvilku to trvá, ale aspoň zjistíte, jak robot konkrétní stránku vidí. To platí i pro informace posílané v hlavičce serverem, to jest těch, které jste vy sami do zdrojového kódu nenapsali.
Podrobnosti o malwaru
Možná se vám stalo, že váš web byl napaden. Pokud to Google zjistí a vy problém urychleně neodstraníte, přestane k vám návštěvníky ze svých výsledků hledání posílat.
Na stránce pod odkazem Podrobnosti o malwaru zjistíte, jestli tento problém máte. V okamžiku, kdy Google napadení webu zaregistruje, odesílá dokonce upozornění e-mailem.
Výkon webu
Google mimo jiné sleduje i to, jak dlouho se váš web načítá. Všechno je vidět na přehledném grafu včetně informace, o kolik je zrovna ten váš web rychlejší či pomalejší oproti ostatním existujícím webům. Jak je vidět na obrázku níže, Netzin je pomalý.
Může za to box Facebooku, který je touto dobou umístěn v levé nabídce webu. Ten prodlužuje čas úplného načtení stránky i přesto, že uživatel ji ve svém prohlížeči již vidí. Google dává v Nástrojích pro webmastery doporučení, jak problém odstranit a čeho konkrétně se týká.
Shrnutí
Pokud Nástroje pro webmastery nepoužíváte a zároveň vlastníte web, s nímž to myslíte vážně, používáním těchto pomocníků rozhodně nic nezkazíte. Google vám může pomoci zorientovat se v důležitých věcech, nabízí statistiky a navrhuje možné úpravy, které z jeho pohledu vedou ke zlepšení webu.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz