Placené články
Kdo je výš? Inzerent nebo blogger? A mají placené články šanci?
Reklamní formát PPP je na českém internetu poměrně nový. Inzerent si může zadat poptávku po reklamním propagačním článku (nebo reagovat na nabídku), majitel webu (blogger) článek sepíše a dostane zaplaceno. Je to poměrně zajímavý způsob jak propagovat své služby na straně inzerenta, a jak vydělat na straně bloggera/publicisty.
Asi jediný český systém, který funguje přímo jako trh s placenými články a zajišťuje kontakt inzerenta s bloggerem, je Placla.cz.
Inzerent
Pokud se zaregistrujete jako inzerent, můžete zadat poptávku po článku. Do formuláře napíšete téma, další požadavky na podobu článku a cenu, kterou chcete jednotlivým bloggerům vyplatit. Nemáte sice přehled o tom, jaké blogy a další weby jsou v systému zaregistrovány, ale jakmile vaše poptávka někoho zaujme, navrhne vám svůj web i se svými spisovatelskými schopnostmi. Vy pak můžete nabídku přijmout nebo odmítnout. Je to jednoduché.
Blogger
Blogger (publicista) zaregistruje svůj web a má přehled o všech nabídkách inzerentů. Ty může ze seznamu vyřadit v případě nezájmu, nebo stiskem jediného tlačítka projevit zájem a odeslat tak nabídku konkrétnímu inzerentovi. Pokud se mu nelíbí inzerentem navrhovaná cena, může dokonce navrhnout vyšší.
Popis blogu v administraci bloggera:
Začarovaný kruh
Při procházení poptávek inzerentů se může blogger setkat s poznámkou o tom, že inzerent nemá rozhodně zájem o PR článkové weby. „Opravdu nemám zájem o nějaké PR článkové weby!“ Dočtete se například a je to logické. Inzerent by si přál, aby článek vyšel na čteném blogu, aby si ho hodně lidí přečetlo a tudíž aby měl článek opravdový účinek. Nabízí za to sto korun.
Blogger by zase chtěl, aby mohl psát o čem chce, jak chce, a aby za to měl peníze. Za stovku asi nebude věnovat hodinu psaní dle přání inzerenta a už vůbec za tyhle peníze neumístí článek na svůj normální blog. Ten má totiž mnohem větší hodnotu.
Je však ochoten za tyto peníze umístit článek na svůj PR web, věnovat čas sepsání článku a defacto prodat na svém webu odkazy, které z článku vedou. Je přitom pravděpodobné, že článek z archivu jen tak nezmizí.
Je to problém trhu
Provozovatel Placla.cz na svém blogu zmiňuje, že „inzerenti jsou v potravním řetězci výše“ než bloggeři. Možná platí, že inzerent rozhoduje. Média na něj berou ohledy při tvorbě svého obsahu, ale zvláště na internetu je potřeba se na to podívat i z druhé strany:
- E-shop může mít každý. Máte peníze, tak v nejhorším za jeho realizaci někomu zaplatíte. Seženete si dodavatele. Jestli ve vašem obchodě bude někdo nakupovat je už věc jiná, každopádně můžete přijít na Placla a vystupovat jako inzerent.
- Mít čtený blog je o dost složitější. Buď jste atraktivní osobnost (během času ji ze sebe i blogem můžete udělat) nebo věnujete svůj čas tvorbě kvalitního obsahu. A vybudování takového blogu, který by inzerenti na Placla.cz chtěli a který očekávají, můžet trvat i několik let.
- A ještě malá poznámka. I o PR web se někdo stará. Někdo ho vytvořil, platí za webhosting a udržuje web v chodu.
Z toho vyplývá, že majitel e-shopu nabízející stovku za článek na čteném blogu se takového blogu pravděpodobně nikdy nedočká. Stále bude odmítat nabídky PR webů, protože cena, kterou je ochoten zaplatit, zveřejnění na PR webu prostě zhruba odpovídá.
Systém placených článků se dle mého názoru právě kvůli této deformaci zatím neujal. Kromě jiného i přílišné nároky na formu článku (pozitivní vyznění, délka, jasně definovaná klíčová slova) a mnohdy přehnané odkazování (jeden odkaz na hlavní stránku e-shopu, jeden na podstránku této kategorie atd.) způsobily, že autory tento způsob finančního zhodnocení vlastního blogování příliš nezajímá.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz