Prvotní propagace webu
Máte hotový nový web a nevíte co s ním dál? Jak oznámit lidem, že váš web vůbec existuje? Jak jej efektivně propagovat, aby se dostal do povědomí vyhledávačů? V tomto článku je několik tipů, jak základní propagaci zařídit.
Oznamte existenci webu vyhledávačům
Prvním krokem by mohlo být upozornění pro vyhledávače. Stačí použít příslušné formuláře:
Poznámka: Vyhledávač najde váš web sám v případě, že již na něj míří nějaký odkaz z jiného webu, který již vyhledávač zná. Například Seznam upozorňuje, že pokud zařadíte web do jeho katalogu odkazů, přidávací formulář již používat nemusíte.
Osobně ale přidávací formuláře používám, a to ještě předtím, než web skutečně zveřejním. I doména s minimálním obsahem si zaslouží být v indexu – vyhledávač ji bude považovat za starší a prověřenou možná ještě dříve, než nasadíte větší množství obsahu.
Registrace do katalogů
Registrujte svůj web do katalogů odkazů. Někdo říká, že to je úplně k ničemu, ale i odkazy z katalogů mají svou váhu. Platí to i v případě, že vám z katalogu nebudou chodit návštěvníci. Pokud není katalog vyhledávačem považován za linkfarmu, pak odkaz v něm smysl má. Majitelé kvalitních katalogů se přece snaží odkazovat na zajímavé weby, aby ta jejich databáze byla také nějakým způsobem zajímavá.
Vyberte si z katalogů, kde cítíte, že již existuje nějakou dobu a že není pouze linkfarmou na pochybné MFA weby.
Linkbuilding – zpětné odkazy
Získejte odkazy ze souvisejících webů. Oslovte majitele s nabídkou výměny odkazů. Pokud nebude reagovat, nezoufejte. (Editováno: lepší je využít služeb pro to určených, vaše nabídka může být považována za spam.) A netrapte se ani v případě, že budete mít zpětných odkazů málo. Jde přece jenom o jednu z mála věcí, která váš web učiní úspěšným.
Reklama na internetu
Pokud máte elektronický obchod, můžete jej propagovat i pomocí placené reklamy. Než se k tomu odhodláte, ujistěte se, že neděláte chybu jinde (v použitelnosti webu třeba). Zkuste PPC reklamní systémy (platba za proklik). Seznam.cz provozuje Sklik (reklama i v jeho výsledcích), Google zase AdWords (taktéž – vaše reklama se bude zobrazovat i ve výsledcích vyhledávání + na partnerských webech) a existuje ještě několik dalších, podobně zajímavých.
Svou reklamu ale můžete umístit i na weby po dohodě s jejich majitelem. Najděte si stránky se souvisejícím obsahem a pokud nenajdete nabídku inzerce, zkuste oslovit majitele. S ním se pak domluvte na podmínkách a ceně, jenom si dávejte pozor, ať zbytečně neinvestujete do spekulantů a dalších lidí, kteří se vás pokusí oklamat. U webů, které přímo neznáte a nikdy předtím jste je nenavštívili, si nechte předložit důkazy o jejich návštěvnosti.
Většina webů na internetu je provozována za účelem zisku, ať přímo či nepřímo. Hodně magazínů provozují firmy za účelem vlastní propagace, takže tam zřejmě reklamu na konkurenci nezveřejní. Na jiných webech, které staví pouze na příjmech z reklamy, však ano. A mnohdy dost levně.
Tvorba podpůrných webů
Je pochopitelně chybou stavět jednostránkové weby s jedním článkem zaplněné odkazy na váš e-shop. Takový web nemá hodnotu, zvlášť když je text o ničem a má pouze nalákat vyhledávače. Všimněte si, že zde nehovořím o minisites, podpůrných MFA a podobných. Mám na mysli skutečný kvalitní web pojednávající o předmětu vašeho podnikání nekomerčním způsobem. Takový web, který má šanci získat odkazy a neplacenou reklamu z jiných kvalitních zdrojů, takže potom může sloužit jako trvalé místo pro reklamu vašeho podnikání. Takových příležitostí pro firmy vidím mnoho.
Sociální sítě
Sociální sítě mohou samozřejmě sloužit k marketingovým účelům a šířit vaše PR zprávy, o tom není pochyb. Navíc vás nic nestojí, takže za pokus to určitě stojí. Všimněte si, kolik lidí je na Facebooku, nabídněte jim nějaký benefit za to, že se stanou fanoušky vaší firmy a máte o publikum postaráno.
Obsah
V každém případě je nejdůležitější obsah. Platí to pro vyhledávače stejně jako pro návštěvníky vašeho webu. Řiďte se pravidlem, že co je dobré pro čtenáře, je dobré pro vyhledávače (minimálně se o to všechny vyhledávače opravdu snaží).
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz