Seznam – najdu tam, co hledám
Změna sloganu společnosti Seznam.cz z „najdu tam, co neznám“ na „najdu tam, co hledám“ vyvolává veskrze negativní diskuzi o tom, jestli Seznam ukradl nápad Googlu a kdo má tedy vlastně na slogan právo.
Z právního hlediska má právo Seznam. To je jisté a je to prostě fakt, který vzhledem k ochranné registraci nemůže nikdo popřít.
Registrace nového sloganu „Najdu tam, co hledám“, která proběhla již na jaře roku 2010, vycházela z logiky celkového vývoje, kterým prošel internet a portál samotný od doby, kdy byl vymyšlen slogan původní. (Seznam blog)
Otázkou a důvodem kritiky je spíše to, že slogan byl používán ve spojení s vyhledávačem Google, ovšem nutno dodat, že jako reakce právě na původní slogan Seznamu, který hlásal, že najde, co uživatel nezná. V určité době se stal Seznam terčem posměchu kvůli kvalitě fulltextového hledání oproti lepšímu hledání Googlu a sami uživatelé použili slogan Seznamu za účelem Seznam zesměšnit. Lidé prostě chtěli najít, co hledali, nikoli co neznali.
Tak vznikl vtip, který lze nalézt v historii českého Internetu:
Seznam = najdu tam co neznám, Google = najdu tam co hledám!!!
Je pravda, že Seznam si slogan přivlastnil jako oficiální (o to víc to působí směšně), ale skutečný autor bude nejspíš nedohledatelný. Z morálního hlediska je to potom totéž, jako kdyby si někdo registroval slogan „hubněte snadno a efektivně“, nebo něco podobného, běžně používaného.
Seznam může slogan použít, protože jde prakticky o lidové rčení, jehož autor není znám. A protože je to právě Seznam, který zavdal původní příčinu jeho vzniku, má na něj také nyní právo, byť se tváří, že o tom neví, a že jde o originální strategii přístupu k uživatelům.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz