Google a lomítka na konci URL
Před několika měsíci vydal Google článek o lomítku na konci URL adresy konkrétní stránky. Jde o to, že při používání „pěkných SEO-friendly odkazů“ dochází často k duplicitě. Z technického a historického hlediska přitom lomítko na konci naznačuje adresář, kdežto adresa bez lomítka soubor. Google vlastně ujišťuje, že mu celá situace nijak nevadí.
Následující informace jsou vlastně překladem originálního článku, respektive informace z něj pocházejí. Tento článek najdete na Webmaster Central Blog.
Autor článku Maile Ohye píše, že otázky ohledně lomítka slýchá poměrně často. V samotném závěru pak říká, že popisované možné úpravy vedoucí k odstranění duplicity jsou dobré hlavně k vlastnímu uspokojení a vědomí, že majitel webu své stránky lépe optimalizuje. Google si však dokáže s duplicitou poradit.
Prvním zmíněnou věcí je fakt, že bez ohledu na výše zmíněné pravidlo o souboru a složce Google přistupuje ke každé adrese stejně a tuto přirozenost tedy ignoruje.
Důležité je, že z technického hlediska může být na adrese s lomítkem a bez lomítka rozdílný obsah. To by ale určitě nebylo dobré pro uživatele, nejlepší je tedy zvolit jednu verzi a tu druhou na tu favorizovanou přesměrovávat.
http://example.com/adresasouboru/ (s lomítkem, konvenčně adresář)
http://example.com/adresasouboru (bez lomítka, konvenčně soubor)
Najčastějším případem je konfigurace http://example.com/parent-directory/child-directory/ a Google doporučuje zjistit, jak fungují následující adresy:
1. http:// <your-domain-here> / <some-directory-here> /
(S lomítkem)
2. http:// <your-domain-here> / <some-directory-here>
(Bez koncového lomítka)
Obě dvě adresy by neměly vrátit kód 200, jedna by měla být přesměrována na druhou (nezáleží na tom, jestli 301 nebo 302). Toto chování je výhodné, protože snižuje duplicitní obsah.
Pokud obě varianty vrací kód 200, tedy je na nich obsah, Google doporučuje toto:
- Zvážit změnu podle výše popsaného pravidla o přesměrování.
- Nechat to být a nijak se tím nezabývat. Proces indexování si s tím umí poradit a i když nejde o nejlepší chování webu, je zcela legitimní a v pořádku.
Pochopitelně je ve druhém případě dobré odkazovat pouze na jednu verzi a zachovat všechny odkazy podle favorizovaného formátu URL (vnitřní navigace a jiné odkazy v rámci webu) a duplicitu také nezahrnovat do Sitemap.xml. Můžete také použít kanonické odkazy pro určení preferované stránky.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz