Jak správně ukotvit vaši firmu v on-line prostoru
Víte opravdu, jak vypadá váš firemní zápis ve službách, jako jsou Google MyBusiness Places, Firmy.cz, Yelp či Lokola? Jste si jistí, že vyhledávání na internetu nabídne potenciálním zákazníkům o vaší firmě ty informace, které chcete, aby dostali?
Prostředí firemních zápisů a informací o firmách na internetu je zmatenější a komplikovanější než kdy jindy, a to mimo jiné kvůli velkému množství obsahu, který tvoří lokální firmy, a který je k dispozici on-line prostřednictvím vyhledávání, sociálních sítí a mobilní služeb. Kromě toho, vyhledávání ve spojení s lokalitou (tedy například hledání výrazů, jako je „dobrá kavárna v Brně Králově Poli či „autoservis vozů Fiat Praha“) stoupá raketovým tempem. Nedávné studie ukazují, že téměř 20% vyhledávání jsou lokálního charakteru (stejná čísla udává také Google), a při vyhledávání na mobilních zařízeních je to až 50%.
Majitelé místních firem jsou tedy pod tlakem, aby zlepšovali viditelnost svých podniků v online prostředí. A z toho vyplývá jedno velké riziko. Pokud si majitelé firem nedají pozor na informace uvedení v jejich reklamních sděleních, mohou oslabit zakotvení své základní identity, jejich firemní zápisy. V některých případech totiž reklama a optimalizace pro vyhledávače mohou manipulovat s on-line identitou podniku bez vědomí jeho majitele.
Co je to kotva identity?
Kotvou identity firmy v on-line prostoru je základní firemní zápis, který obsahuje především její jméno, adresu, telefonní číslo a velmi stručnou informaci o tom, co firma dělá. Na tuto kotvu je třeba myslet jako na lepidlo, které drží pohromadě on-line identitu a reputaci firmy a zajišťuje, že zákazníci dostanou při hledání na internetu správnou informaci, aby mohli snadno zavolat nebo navštívit firmu, když budou mít v úmyslu využít její služby nebo u ní něco koupit.
Proč jsou firemní zápisy důležité?
Firemní zápisy mají za úkol zachovat konzistentnost informací o vaší firmě na internetu, být pevným bodem v přehršli on-line reklam, recenzí, zpráv v sociálních médiích, a tak dále. Vzhledem k tomu, že on-line vyhledávání je dnes nejčastějším výchozím bodem spotřebitelů pro hledání výrobků a služeb, je třeba, aby podnikatelé pečlivě sledovali přesnost a soulad informací, které jsou v on-line prostředí o jejich firmě dostupné. A týká se to především informací, které tvoří kotvu. Tyto základní informace by prostě měly být za všech okolností stejné.
Zápisy o firmách jsou ovšem někdy vytvořeny bez vědomí firem, neboť se sestaví automaticky z dostupných informací na internetu, třeba i z reklam, které ne vždy obsahují správné údaje. Na to je třeba dávat pozor a převzít kontrolu nad firemními zápisy zpět.
Jaká jsou tedy základní pravidla, která je třeba dodržovat při správě on-line firemní identity?
1. Neměňte váš obchodní název
Je důležité, aby jméno vaší firmy bylo konzistentní a přesné ve všech firemních zápisech. Pokud se změní váš obchodní název v online prostředí, například pro marketingové účely, třebas jen jednou, může se vytvořit několik on-line identit vašeho podnikání.
To může vážně poškodit vaši on-line viditelnost, protože vyhledávače sestavují výsledky vyhledávání mimo jiné podle důvěry, kterou mají v identitu firmy. Objeví-li se nepřesnosti v klíčových detailech vašeho firemního zápisu, může být váš záznam stlačen níže na stránce s výsledky vyhledávání, a vaši potenciální zákazníci najdou a poté navštíví s větší pravděpodobností konkurenta, který je ve výpisu vyhledávání výše.
Například, pokud máte kavárnu s názvem Kavárna Radka a začnete navíc prodávat pizzu, neměňte své obchodní jméno v on-line prostředí, například na Kavárna a pizzerie Radka. To by mohlo vytvořit více identit, které by mohly vést ke zmatení vyhledávačů a ztrátě pozic ve výsledcích vyhledávání.
Je-li vašim cílem přilákat nové zákazníky na pizzu, využijte raději (dočasně) PPC reklamy a jiné placené vyhledávání odděleně od firemního zápisu. Placené výpisy nebudou mít negativní vliv na viditelnost firmy v přirozených výsledcích vyhledávání.
2. Používejte vaše primární telefonní číslo
Různá speciální telefonní čísla mohou být skvělá pro reklamní účely a pro vyhodnocování efektivity jednotlivých reklam, ale nezadávejte je do firemních zápisů. Zachování jednoho telefonního čísla vysílá signál, že vaše firemní informace jsou spolehlivé, a to vám dává větší šanci na vysoké umístění ve vyhledávačích, adresářích a mobilních službách. Vaši potenciální zákazníci navíc nebudou váhat, na které číslo mají volat.
3. Do zápisu nepatří krátkodobé propagační informace
Dávejte pozor na to, aby ve firemních zápisech nebyly informace, které mají krátkodobou platnost, například různé akce či sezónní produkty. Místo toho, omezte zápisy na hlavní obchodní informace.
Pokud například prodáváte potřeby pro řemeslníky a jeden čas jste měli také výprodej bot, které se hodí pro řemeslo i sport, neměla by tato informace být ve firemním zápisu například ve stylu. „Firma XY, řemeslnické potřeby. Sportovní boty Prestige“. Ten, kdo hledá na internetu, pak nebude vědět, co vlastně prodáváte a co může ve vašem obchodu čekat. Pamatujte si, že ozvěna na internetu je trvalejší než třeba leták, a že informace o vaši akci mohou lidé najít při vyhledávání ještě hodně dlouho.
4. Myslete na mobilní vyhledávání
Posvátnost základních firemních zápisů je čím dál důležitější s explozí mobilních zařízení a vyhledávání na nich. Zhruba každý pátý přístup na weby firem je v současné době z telefonu či tabletu a tento počet neustále narůstá. Roste také počet různých mobilních aplikací, služeb a vyhledávačů. Proto musíte sledovat a spravovat vaši identitu ve všech platformách.
V současné době, je i pro lokální podniky online reklama skvělou cestou, jak získávat zákazníky. Neměla by však mít vliv na základní on-line identitu vaší firmy, kterou tvoří především firemní zápisy. Dbejte na to, aby se ze základních údajů o vaší firmě, které jsou dostupné on-line, stala kotva, která bude hlídat identitu vaši firmy, takže zůstane konzistentní při vyhledávání, ať už v internetových vyhledávačích, mobilních službách nebo sociálních sítích.
Vladimír Kuchař
marketingový expert, Marketingová kancelář.cz.
Autor: Vladimír Kuchař
Zabývá se zejména moderními marketingovými postupy, které vedou k vysoké efektivitě peněz vynaložených na marketing. Těmito postupy a strategiemi jsou internetový marketing, obsahový marketing a marketingová automatizace. Je autorem populární knihy Medonosný marketing.