Tvorba podpůrných minisites
Tvorba podpůrných miniwebů, jejichž úkolem je propagovat a především odkazovat na mateřský web, je velmi oblíbenou metodou marketingu a SEO. Důvody jsou dva. Za prvé je to z dlouhodobého hlediska finančně výhodnější, za druhé je velmi obtížné sehnat na svůj komerční web opravdu tématické odkazy, zvlášť když minisites jiných firem tvoří polovinu internetu.
S nadsázkou samozřejmě. Přesné údaje nejsou k mání, ale pokud jste někdy hledali tématické weby za účelem získávání zpětných odkazů a pokud to bylo v nějakém specifickém oboru, určitě jste na tyto minisites narazili. Tím pádem jste také pravděpodobně zároveň zjistili, že dohoda s majitelem není možná, vždyť on přece nemá žádný důvod podporovat odkazem kohokoli jiného, natož pak svou konkurenci.
Takže uvažujete. Existují sice weby nekomerční, které by na vás rádi za nějaký obolus odkazovaly, nicméně jde o výtvory už od počátku vznikající přesně za tímto účelem a jejich kvalita je nevalná, lépe řečeno vůbec žádná. Zjistíte, že bude nejlepší vytvořit si vlastní miniweby (microsites, minisites), které budou odkazovat a podporovat váš eshop či jiné podnikání, a že je to zároveň řešení nejjednodušší a ve výsledku i nejlevnější.
Podoba minisite
Zde už se dostáváme k podobě takového podpůrného miniwebu a je potřeba si položit otázku: Co je cílem toho webu? Co od něj očekávám?
Odpověď bude rovněž jednoduchá: Chci návštěvnost, reklamu a zpětné odkazy.
Aby byly splněny tyto podmínky, rozdělme je prostě na návštěvnost a odkazy, miniweb musí splňovat nějaká ta kritéria kvality, podobně jako je tomu u kteréhokoliv jiného webu, který chcete vidět ve výsledcích hledání. Na Google blogu pro Webmastery o tom vyšel článek upozorňující na fakt, že firmy často podléhají megalomanství a namísto kvalitních minisites nechávají vytvořit větší množství identických, nebo velmi podobných webů, které potom bývávají označeny jako doorway a jsou tím pádem příslušným způsobem penalizovány.
Cituji (přibližně):
Občas, zejména pokud se jedná zajímavá obchodní témata (například on-line hazardní hry), vidíme, že se někteří webmasteři snaží soutěžit o pozice ve výsledcích Google velkým počtem webů na jedno téma.
Někteří méně kreativní webmasteři, nebo ti s nedostatkem času, bývají v pokušení vytvořit velké množství podobných stránek, aniž by přidávali jedinečné informace na každou z nich. Z pohledu uživatele jde ale o velmi chudý zážitek z návštěvy takového webu.
Naše algoritmy jsme však behěm času vyvinuli tak, abychom byli schopni nabízet uživatelům ve výsledcích hledání obsah s rozmanitou škálou informací, nedoporučujeme proto vytvářet podobné weby, je to ztráta času a vašich zdrojů.
A ještě trochu jinak:
Pokud jste registrovali několik domén, ale chcete je soustředit na jedno téma, doporučujeme vám vytvořit jedinečný a zajímavý obsah na každé z nich. Myslete na svůj web, jakoby šlo o restauraci. Chcete přece, aby každé z jídel odráželo vysokou kvalitu poskytované služby a opakovat v menu restaurace pořád ta samá jídla není zrovna dobré pro váš podnik.
Při větším počtu webů může být obtížné udržet obsah svěží a poutavý. Je proto lepší mít několik dobrých míst, než větší množství stránek s nízkou hodnotou.
Co se týče Seznam.cz, ten ve své nápovědě identifikuje jako zakázanou optimalizační techniku doorway, jakožto skupinu stránek, které obsahují odkazy na jeden konkrétní web. Často též mají duplicitní obsah. Jejich účelem je umístit se na širokou škálu dotazů na jakékoliv pozici a získat tak potenciální návštěvníky pro web, na který odkazují.
Takzvané tapetování vyhledávačů se tedy moc nelíbí, nelíbí se duplicitní, nebo velmi podobný obsah. Do jaké míry se s tím vyhledávače ve skutečnosti dokáží vypořádat ponechme stranou a vsaďme na to, že se snaží své algoritmy zlepšovat.
Pokud tedy chcete splnit u minisites zmíněnou podmínku návštěvnosti, můžete vytvořit tisíce webů, jestliže ovšem disponujete dostatečně širokým sortimentem a jste zároveň dostatečně kreativní. Efektem zaměření se na uživatele budou potom i kvalitnější zpětné odkazy. V tomto případě je také nutné si uvědomit, že vytváříte skutečné, takřka plnohodnotné, weby a je potřeba k nim podle toho i přistupovat.
Pokud vám jde jenom o odkazy, ani v tomto případě není dobré podmínku jedinečnosti obsahu ignorovat, stačí ovšem menší web se základním linkbuildingem. Jeho návštěvnost bude spíše symbolická, ale odkaz, za který byste třeba jinde platili, budete mít trvale zdarma a pod svou kontrolou.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz