Má v současnosti kinoreklama smysl?
Všechna multikina v poslední době vysílají jasný signál – lidé chodí do kina stále méně. Podle posledních odhadů navštívilo letos kina o třetinu míň diváků než v předchozím období. Má klesající návštěvnost kin negativní dopad i na nákup reklamního prostoru před jednotlivými filmy?
I když by se mohlo zdát, že kinoreklama je na ústupu, nemusí to být pravda. Správně vybrané tituly a dobře zacílená reklama v kině dokáže cílovou skupinu skvěle oslovit. Reklamní blok si totiž diváci prohlédnou od začátku až do konce. Nebo už jste snad viděli nějakého návštěvníka, že by v době vysílání reklamy odbíhal na toaletu?
A to jsme hned u první výhody kinoreklamy. Zadavatel má většinou možnost vybrat si film, u kterého chce svůj reklamní spot vysílat a má tak šanci, při správném kreativním zpracování, touto reklamou svou cílovou skupinu přesně zasáhnout. Podle průzkumů je procento jednotlivců, kteří si reklamu v kině spontánně vybaví už po prvním zhlédnutí až 70 %, což je nejvíc ze všech nástrojů komunikačního mixu. Na druhou stranu je důležité zmínit, že cena za jednoho diváka je v případě kinoreklamy relativně vysoká, i když cena ve všech multiplexech díky nižší návštěvnosti kin výrazně klesla.
Jak se vlastně reklama v kině nakupuje? Budeme-li se bavit o reklamě na plátnech, může si zadavatel vybrat, zda chce inzerovat jen ve vybraných sálech, u vybraných filmů nebo po celé síti multiplexu a tím pádem ve větším počtu sálů. Cena se kalkuluje na základě doby, po kterou bude reklama vysílána, většinou jeden den nebo týden, a očekávaného zásahu, který se odvíjí od návštěvnosti daného kina. Reklamní formáty v kinech jdou s dobou daleko víc, než třeba formáty v televizi. Spoty v kinech se vysílají v digitální podobě, do světa kin i kinoreklamy už pronikla třeba 3D projekce a reklamu je možné podpořit a zvýšit tak její účinnost i off screen nástroji, jako je sampling vstupenek nebo potisk krabic na popcorn.
Co říci závěrem? Snad jen to, že i když do kin chodí méně návštěvníků než dříve, určitě by tento komunikační kanál neměl marketing přehlížet a naopak se zamyslet nad tím, jak přesně a kreativně oslovit své současné i potenciální zákazníky.
Autor: Redakce NETzin.cz