Vlastní typy obsahu – plugin Custom Post Type UI
Od verze 3.0 je možné ve WordPressu vytvářet vlastní typy obsahu (Custom Types) a jejich druhy, tedy kategorie a případně i štítky. Z testování pluginů, které pomohou s vytvářením a organizací těchto dalších typů, vyšel vítězně Custom Post Type UI.
Připomeňme, jak vlastně WordPress funguje a jaké má typy obsahu ve výchozím stavu. Je jich celkem pět, ale vlastního publikování se týkají dva: Post a Page, tedy v českém překladu WordPressu Příspěvek a Stránka. Příspěvek slouží typicky jako hlavní nástroj při vytváření obsahu webu, lze ho komentovat, je opatřen datem, možností kategorizace, štítkování, a dalšími funkcemi. Stránka pak slouží jako místo pro publikování doplňujících informací, sekce „O nás“ apod.
Vytvořením dalšího vlastního typu obsahu získáme konfigurovatelné místo pro publikování dalšího druhu informací. Vznikne například možnost přidávat stránky, které však budou mít své vlastní kategorie, své vlastní štítky a budou odlišeny i vlastní URL adresou – trvalým odkazem, který se bude lišit od základní struktury aplikované na výchozí příspěvky a stránky.
Kód s těmito funkcemi se vkládá do souboru ve složce používaného motivu vzhledu functions.php, tedy například wp-content/themes/twentyten/functions.php. Plugin Custom Post Type UI to ale zařídí za vás.
Po instalaci a aktivaci pluginu se v nabídce administrace objeví blok Custom Post Types, kde si hned můžete všimnout odkazu Manage Post Types a Manage Taxonomies. V praxi tedy existují typy obsahu jako takové a dále určitá kategorizace, která je na konkrétní zvolený typ navázána.
Začneme ale od začátku.
Vytvoření typu obsahu a taxonomie
Pro vytvoření typu obsahu a jeho kategorií stačí použít odkaz Add New. Vyplnit název typu obsahu a jeho jméno, které se bude zobrazovat v administraci.
Kliknutím na odkaz Advanced Options se dostanete k dalšímu nastavení, kde je možné definovat další chování, například již zmíněné použití vlastní struktury trvalých odkazů, použití funkcí příspěvku (Title, Excerpt, Author atd., viz screenshot) a také napojení na ve WordPressu existující taxonomii, tedy na kategorie a štítky.
Celé nastavení je možné vložit ručně do souboru functions.php, stačí kliknout v přehledu typů obsahu (odkaz Manage Post Types) na odkaz Get Code.
Po vytvoření se v nabídce administrace objeví další blok s novým typem obsahu, v případě pokusů na screenshotech má název Slovník. Jeho pozici v menu lze ovlivnit při vytváření.
Jak je vidět na obrázku vlevo, funkce jsou stejné jako u klasického příspěvku Post. Pod odkazem Slovník najdu seznam příspěvků se všemi náležitostmi, které jsem si sám zvolil, odkazem Add Slovník vytvořím nový příspěvek a na stránce pod odkazem Post Tags mohu spravovat štítky, které jsou v tomto případě společné s těmi již ve WordPressu existujícími. Novou taxonomii jsem totiž v tomto případě nevytvářel.
Dosáhl jsem však toho, že mám na webu speciální stránky pro zvláštní typ obsahu. Stránky mají štítky, můžu je zobrazovat kde chci a navíc se zvláštní URL adresou. Nepletou se mi mezi běžné příspěvky a pomocí taxonomie tak mohu na jednom webu vytvářet více oddělených částí, které spolu nemusí mít vůbec nic společného.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz