Jan Kalianko: KUPčlánek má rozhodně co nabídnout
KUPčlánek.cz je pay-per-post systém s vlastní novou filozofií. Zařazené weby ukazuje inzerentům veřejně, má vlastní hodnocení jejich kvality, nízké nároky na příjem nových, žádné výplatní minimum a ještě několik dalších specialit.
O KUPčlánek si budu povídat s jeho provozovatelem, Ing. Janem Kaliankem, který hovoří zcela otevřeně o stavu českých PPP systémů, o přístupu inzerentů, o PR webech, o marketingu ve vyhledávačích, statistikách návštěvnosti a dalších tématech.
Na stránce O projektu KUPčlánek.cz píšete, že vznikl jako reakce na velmi kritický stav Pay-Per-Post systémů v ČR. Můžete tedy říct, v čem je zrovna KUPčlánek.cz unikátní?
Ano, KUPčlánek vznikl ze dvou důvodů – prvním byl špatný stav nabídky PPP systémů v ČR, tím druhým pak zajímavá příležitost na trhu. V době, kdy jsem začal projekt tvořit, zde byl pouze jeden funkční systém s placenými články, který nedokázal dostatečně dobře pokrýt celý trh. V daném kontextu se další pay-per-post systém zdál být jako zajímavá investice a jsem o tom přesvědčen i nyní.
Pokud bych měl uvést, v čem je unikátní a odlišný od prvního hráče na trhu, tak to bude dlouhý výčet, protože je pojatý zcela s jinou filozofií a to formou mého osobního pohledu, jak by měl PPP systém vypadat.
KUPčlánek nemá nesmyslné nároky na přijetí webu, které lze zmanipulovat. Přijímáme skoro každý web, který je dokončený, má prostor pro publikaci článků a neporušuje zákony. Aby se z KUPčlánku nestala žumpa s hromadou balastu, tak weby rozdělujeme do kategorií – magazín, blog, agregátor obsahu, PR web a ostatní.Dále jsme jiní řazením webů dle tématičnosti – máme několik desítek kategorií, do kterých weby zařazujeme podle jejich obsahu. V neposlední řadě je v KUPčlánku i hodnocení webů našimi správci. Někomu se zdá jako subjektivní, my však máme přesně nastavenou metodiku tak, aby když budou schvalovat web tři odlišní lidé, tak aby měl vždy stejné hodnocení.
Z pohledu inzerenta je systém také zcela jiný. Zavedli jsme katalog webů, takže inzerent se může podívat, co je v nabídce a pak až dobíjet kredit. Může oslovit buďto web přímo, tedy jen jeden web, nebo zaslat hromadnou poptávku, jako v Placla. Zde se však systém také značně liší – u hromadné poptávky si může inzerent zadat minimální nároky na weby, které mu mohou na poptávku odpovědět a podat svou nabídku. Díky tomu inzerentovi při zadání hromadné poptávky po webech s módou nepřijde mnoho desítek nesmyslných nabídek, například od webů s půjčkami, zahrádkářskými potřebami nebo z oblasti stavebnictví.
Věcí, které se liší je skutečně mnoho, ale toto je snad ten nejstručnější základ, kterým by se dala odlišnost charakterizovat.
Můžete prozradit nějaké ty metodické parametry, podle kterých správci hodnotí jednotlivé weby? Pokud jako inzerent vidím vysoké hodnocení, co mi to přesně říká?
Hodnotí se více než dvě desítky parametrů, které mohou ovlivnit celkové hodnocení. To se na webu zobrazuje v počtu hvězdiček od nuly (nejnižší hodnocení) až po pět hvězdiček (nejlepší hodnocení). Nechci veřejně prozrazovat všechny parametry, mohla by se jednak inspirovat konkurence, která nás velmi pečlivě sleduje, ale také by mohlo dojít k záměrným úpravám některých parametrů webů, jen aby dostaly vyšší hodnocení.
Ty méně ovlivnitelné, které se hodnotí jsou: stáří domény, skutečné hodnoty page-ranku a s-ranku, nejsou-li jejich hodnoty zkreslené, počet stránek webu, které vyhledávače zařadily do indexu a podobně. Důležitý je i druh webu, ten hraje na hodnocení stránky také roli. Pokud jsou stránky s duplicitním (neoriginálním) obsahem, nebo s velkým počtem odkazů a reklam, může jim to na hodnocení taktéž uškodit. V neposlední řadě hraje velmi mírnou roli i subjektivní hodnocení webu.
Hodnocení je právě ukazatel pro inzerenty. Čím vyšší hodnocení, tím by měl být web podle nás vhodnější pro publikování článku. Vycházíme z teorie, že článek v pay-per-post systému má dva základní úkoly – první je přinést relevantní odkazy z tématicky zaměřených článků a webů, druhým je přinést přímou návštěvnost. Hodnocení by mělo odrážet schopnost webu tyto dva aspekty publikováním článku splnit. Jak moc se nám to daří může každý zhodnotit sám.
K těm úkolům pay-per-post systémů se ještě vrátím, teď jenom stručně, když nechcete prozrazovat přesnou metodiku, jaký počet hvězdiček by v hodnocení získal Netzin.cz?
Netzin.cz by získal aktuálně 75%, což odpovídá 3 a ¾ hvězdičky. Je to hlavně z důvodu pauzy, která je na něm v poslední době vidět. Pokud se opět rozběhne pravidelné publikování, jako že to tak na první pohled zatím vypadá, tak by se mohl dostat až na 85%, což odpovídá 4 a ¼ hvězdičkám.
Teď tedy k těm úkolům PPP systémů. Když už jste sám zmínil Placla.cz, Martin Jersák v rozhovoru říká, že jeho Placla není o optimalizaci pro vyhledávače, ale o vyhledávačovém marketingu (SEM). Vy uvádíte na KUPčlánek, že výhodou pro inzerenty je budování relevantních zpětných odkazů z tématických článků, v předchozí odpovědi zmiňujete i druhý úkol pay-per-post – přímou návštěvnost. Co si tedy o PPP myslíte z hlediska SEM?
Zkusím odpovědět tak, abych nikoho neurazil a zároveň aby byla otázka zodpovězena.
Asi máte na mysli pravidelně prezentovanou teorii, ve které zmíněný pán říká, že když necháte o sobě napsat deset článků, tak při vyhledávání bude na úvodní stránce vyhledávače deset relevantních výsledků s vaším nadpisem či názvem. Jeden výsledek vyhledávání bude web inzerenta a devět dalších budou zaplacené PR články z pay-per-post systému. Jako teorie je to děsně sexy, ale skutečnost je zcela jiná. Funguje to dobře snad jen v nekonkurenčních sektorech, tedy ve vyhledávání výrazů typu „instalatér z Horní Dolní“ . Naopak v oblastech, kde je alespoň nějaká minimální konkurence, tato teorie nemá již dávno nárok na úspěch. Před několika lety možná, dnes už fakt ne.
Prezentace těchto teorií ze strany konkurenčního systému je dle mého názoru pokus, jak zmanipulovat nezkušené inzerenty a vytáhnout z nich peníze. Nepřijde mi to etické a proto o takových teoriích ve spojení s KUPčlánkem zásadně nemluvím. Osobně se domnívám, že prezentuje-li někdo takovou teorii jako jednu stranu mince, měl by zmínit i stranu druhou, což se bohužel neděje.
SEM má v dnešní době určitě zajímavou pozici v marketingovém mixu každého projektu, nicméně pay-per-post systémy s tím podle mě zas tak moc pomoci neumějí. Ano, uměly by, kdyby inzerenti byli ochotni platit články za ceny v řádu tisíců, nebo alespoň vyšších stovek. Trend je však jiný – všichni chtějí velký počet za nízkou cenu. Tím se živí mnoho webů, které my označujeme jako PR WEBY – jsou to ty, co nejsou postaveny na obsahu, ale jejich jediným účelem je publikace placených článků a zisk z nich. Že takové články přinesou inzerentovi velmi málo, nebo vůbec nic, nikoho moc nezajímá.
Pay-per-post má tedy z pohledu SEM smysl, ovšem inzerent si musí nejprve uvědomit, že nemůže nakupovat levné weby bez rozmyslu, ale musí zvolit skutečně kvalitní magazíny, na kterých má inzerce trojnásobný smysl – zpětné odkazy, přímá návštěvnost a ve výsledku i SEM. Dokud toto nebudou chtít inzerenti akceptovat, nemůžeme o SEM vůbec mluvit. Z tohoto důvodu o SEM ve spojení s KUPčlánkem raději vůbec nemluvíme a považuji aktuálně hlavní smysl PPP v budování zpětných odkazů, které mají pro vyhledávače váhu a zároveň pro případnou nějakou přímou návštěvnost.
A podívám se na to ještě jako potencionální inzerent, který zastupuje několik větších firem a této problematice poměrně rozumí, to znamená ten, který si chce zvolit kvalitní magazíny a dosáhnout trojího efektu, o kterém se tu bavíme. Má takovému inzerentovi KUPčlánek co nabídnout? Zarazilo mě třeba, že velká část webů skrývá statistiky návštěvnosti, přitom je to možná pro takové inzerenty důležitější informace, než třeba S-Rank.
Ano, pro velké inzerenty, zejména pak agentury, má KUPčlánek speciální individuální podmínky.
Co se týče samotné nabídky, tak kvalitních magazínů stále není tolik, kolik bych si představoval. Netajím se veřejně se svým názorem, že PR weby, tedy weby stavěné pouze za účelem publikace placených článků z PPP systému, nejsou inzerentovi prakticky k ničemu. Vyhledávače je BANují a návštěvnost z nich také nechodí. K čemu pak tedy jsou? Pouze na výdělek jejich majitelům a také nám, provozovatelům PPP. Abych se ale vrátil k otázce – jsem osobně hluboce přesvědčen, že KUPčlánek má co nabídnout. Dokonce je u nás i několik desítek magazínů a blogů, které u konkurence nejsou. Když jsem s nimi komunikoval proč, tak mi bylo sděleno jejich majiteli, že jim jinde vadí stovky poptávek za 200 Kč, nebo i méně, které je pravidelně otravují. U nás web nabízejí rádi, protože mají nastavenu minimální částku za článek a pokud někdo nenabídne alespoň dané minimum, nabídka jim nepřijde. To si majitelé magazínů, ale i blogů, velmi cení a je to přesně to, na čem KUPčlánek dlouhodobě roste – kvalita.
Co se týče statistik návštěvnosti, tak to je pro mě velmi velké zklamání. Spustili jsme tuto možnost pro bloggery na počátku června 2013 ve verzi 2.0. Od té doby se do systému připojilo v tomto směru pouze několik desítek webů, což je škoda. Bohužel však nikoho ke zveřejňování těchto údajů nemůžeme nutit. Snažili jsme se najít řešení, které bude bezpečné a pro všechny. Google analytics se podle našeho průzkumu zdrojových kódů webů v nabídce hojně využívaným nástrojem, ale i přes to bloggeři odmítají návštěvnost sdělovat. U PR webů, kde jsou jednotky návštěv denně to chápu, ale u magazínů moc ne.
Plánujeme v tomto směru osvětovou kampaň, ale jak dopadne si netroufám odhadovat. Stručně shrnuto – inzerenty údaje o návštěvnosti velmi zajímají, majitelé webů je z nějakého důvodu odmítají poskytovat. My jsme jim jako první v ČR tento údaj nabídli prezentovat, ale asi se to setkalo s nepochopením. Souhlasím, že to je jeden z nejdůležitějších údajů u webu, ale asi právě proto se za něj někteří stydí.
Nemůže to být třeba tím, že katalog je úplně veřejný? Že nejen skuteční inzerenti mají přístup k těmto informacím? Ono když už jsme se dostali na stranu majitelů zařazených webů, nemůže být pro některé problém už to, že všichni vidí jejich přítomnost v PPP systému mezi PR weby?
To nejsou bohužel asi otázky na mě, to se musíte zeptat jednotlivých majitelů webů. Věřím, že co člověk, to názor.
Pokud se někomu nelíbí zařazení svého webu, může ho kdykoliv smazat. Systém má daná pravidla, která podle mě nejsou špatná. Pokud s nimi někdo nesouhlasí, může systém kdykoliv bez sankcí opustit.
Když jsme narazili na PR weby, dovolil bych si podrobněji vysvětlit, co za PR weby považujeme. Podle nás jsou to weby, které mají 30 % a více článků reklamního charakteru, tedy zaplněné odkazy. Takové weby nikdy neměly přinášet čtenářům nějaký smysluplný obsah, ale pouze publikovat články za účelem zisku. Pokud někdo toto dělá, nemám nic proti němu ani proti jeho webu, ale považuji za slušné inzerenty jednoznačně informovat o tom, co od webu může čekat. To je naše role.
Asi jsem se špatně zeptal, omlouvám se. Narážel jsem na ty veřejné nebo neveřejné statistiky návštěvnosti a na to, že na rozdíl od jiných zprostředkovatelů PPP je katalog zařazených webů na KUPčlánek veřejný. To znamená, že kvalitní a třeba respektovaný magazín se veřejně přiznává k publikování placených článků (a je otázka, jestli je nějak značí), zároveň je jeho nabídka na jedné stránce s PR weby. Chápu, že to má i svá pozitiva, ale myslíte si, že toto může být pro některé majitele webů problém a důvodem, proč svůj web vůbec nezaregistrují?
Chápu otázku, nicméně nejsem schopen odpovědět, zda to někomu může vadit. Pokud ano, tak ho jistě v systému nemáme a je to myslím škoda. Já osobně se na věc dívám z druhé strany – mnoho běžných kvalitních magazínů prodává bannery a pokud se podíváme na jejich ceníky inzerce, tak v nich najdeme zpravidla i položku nazvanou „pr článek“ nebo „reklamní článek“. Přiznejme si veřejně, že toto dělají i velká média a já jim to za zlé vůbec nemám. Je to určitý formát reklamy a magazíny potřebují peníze právě z takovéto a jiné reklamy, aby nám mohly přinášet bezplatné informace, které chceme číst. Nevidím moc rozdílu mezi ceníkem, který mají magazíny veřejně prezentovány přímo u sebe, a veřejnou nabídku v našem katalogu. Naopak – k mnoha zajímavým magazínům by se inzerenti ani nedostali, protože o nich jednoduše neví. Mám na katalog pochvalné reakce jak od inzerentů, tak i od majitelů magazínů. Stále si tedy myslím, že je to krok správným směrem.
Děkuji za rozhovor a přeji Vašemu projektu další růst a úspěch.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz