Z pohledu admina katalogu odkazů
Kdysi jsem si založil katalog odkazů. Myslel jsem bůhví jak to není dobrý nápad, jak je to super, že budu takový katalog mít a že mě to bude asi bavit. Ukázalo se ale, že vlastnit kvalitní katalog odkazů je práce skoro stejně náročná, jako provozovat kvalitní web. Navíc s tou zvláštností, že administrátor katalogu je dle názoru majitelů e-shopů jen jakýsi poskok sloužící k propagaci cizího podnikání a cizích webů.
Za prvé je tu ten fakt, že odkazy jsou zařazovány zdarma. Jsou, protože to tak prostě je. Když je zpoplatníte, stanou se dvě věci. Za prvé k vám nebude odkazy skoro nikdo přidávat a za druhé se stanete trnem v oku vyhledávačů (možná, nevím jistě, jestli jim tohle vadí), protože prodáváte odkazy a to se nesmí, to smí dělat jenom vyvolení (opět jenom vyhledávače).
To je jedna věc.
Druhá věc jsou registrátoři do katalogů, Zrovna včera mi přišel spam od Petra Bouchnera, který mi nabízí registraci do pětseti katalogů za zaváděcí celkem přátelskou cenu 7,90Kč/katalog. Pěkné. Tak za 7,90 ten člověk vyplní u mě na webu formulář, přičemž já jdu, ten odkaz zkontroluju, podívám se na ten web, umístím ho do té správné rubriky a schválím, čímž poskytnu zpětný odkaz a reklamu. Zdarma. Haha.
K čemu je ten katalog
Tedy katalog slouží pouze ke sledování trendů (pokud to k něčemu potřebujete). K ničemu jinému vám nikdy nebude. Vzhledem k vynaloženému času na něm nikdy nevyděláte a nikdy ho nikdo neocení. Je to proto, že katalog může provozovat kdokoli. Adminovi může být 6let (umí už číst) a už může mít svůj katalog. Jeden z těch stovek katalogů na českém internetu.
Registrátoři ignorují podmínky
Mám tu zkušenost, že pokud si někdo registruje do katalogů svůj web sám, většinou to dělá pečlivě a dokonce čte i podmínky zařazení. Chodí mi potom i maily o tom, že se to třeba nedaří, nebo dotazy, proč ještě není web zařazen atd. (Technická podpora zdarma. Opět haha.)
Registrátoři podmínky nečtou. Jedou jak na běžícím pásu, někdy s pomocí software, který jim tu „práci“ zjednodušuje. Tak ať se nediví, že jejich odkazy nejsou zařazeny.
Hodnocení webu
Na jistém deníku registrátora jsem se dozvěděl zajímavou věc (napsal jsem mu tam komentář, ale zřejmě jej nikdy neschválí). Administrátoři katalogů si prý pletou MFA s mikrostránkami, které ve svém textu odkazují na firemní web či e-shop, který tak posilují.
Rovněž při vkládání mikrostránek nemáme zrovna na růžích ustláno. Někteří administrátoři si mikrostránky pletou s tzv. MFA weby (Made for AdSense). MFA weby jsou stránkami vpravdě plevelnými a nelibost administrátorů nad jejich přítomností v katalogu plně chápu. Kvalitně vytvořená mikrostránka však bezesporu svoji hodnotu má a její zamítnutí pro přijetí do katalogu vidím jako křivdu.
A já se jenom ptám: Jaký je v tom rozdíl? Jedna stránka textu zaměřeného na klíčová slova je něco jiného, než web přeplněn reklamou? MFA může mít kolikrát větší hodnotu, než snaha tapetovat vyhledávač svými komerčními weby.
Ale abych to nějak uzavřel. Já jsem provozovatel katalogů a holt se s tím musím nějak poprat. Věděl jsem zhruba do čeho jdu a jelikož katalog opravdu nějakým způsobem využívám, minimálně jeden si ponechám (měl jsem tři, nyní dva). Občas člověk narazí i na nějaký šikovný web, případně se stane čtenářem nového weblogu.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz