5 psychologických triků, které mohou vylepšit váš text… anebo ho pohřbít
Pokud píšete prodejní nebo obsahové texty, víte, že paradoxně nezáleží ani tak na obsahu, ale spíše na formě, kterou je zákazníkovi či čtenáři podán.
Následující psychologické triky mohou udělat váš obsah atraktivnějším, při špatném použití ho však doslova zabijí.
Buďte osobní, ale pozor, ať to nepřeženete se žoviálností
Dnes se preferuje personalizace. Text by měl svého čtenáře oslovit, promluvit přímo k němu a ne ho zahltit neosobními statistikami v trpném rodě. Proto všichni udržujeme své texty srozumitelné a jednoznačné. Odborné termíny nahrazujeme výstižnými pojmy, srozumitelnými všem, ale vždy s rozmyslem, aby netrpěla důvěryhodnost. Je jasné, že prodejní text k módě pro mladé musí vypadat jinak, než PR pro firmu s čerpadly.
V honbě za přímým oslovením zákazníka to však také můžeme snadno přehnat a sklouznout až k přílišné familiárnosti. Začíná se totiž ukazovat, že nadměrné používání jména zákazníka třeba v newsletteru nebo připomínání skutečnosti, že dobře víme, co má rád a co koupil posledně, působí na zákazníky spíš odrazujícím dojmem.
Humor není jen kořením života, ale také každého textu
Většinou si myslíme, že humorem nemůžete nikdy nic zkazit, ale není to tak docela pravda. Pokud se humor v textu podaří a je k věci, není lepšího prostředku, jak upoutat zájem čtenáře. Stejně dobře funguje i ironie, v naší republice se jí ostatně vždycky dařilo dobře.
Ne každý z nás však dokáže takový humor vyprodukovat zrovna, když to potřebuje. Na vině je také samozřejmě fakt, že co člověk, to velmi specifický smysl pro humor. Proto je vždycky dobrou pojistkou, otestovat si vtipné momenty ve svém textu na betačtenářích, než ho vypustíme do světa.
Kontraproduktivně pochopitelně působí zejména humor nevhodný nebo pro většinu populace zcela nevtipný. Textu ale může stejně tak uškodit i vtipkování, které vůbec nesouvisí s daným tématem a tak odvádí pozornost čtenáře od kýžené konverze.
Když se nedaří humor, spasí vás příběh
Pokud se nám podaří do textu dostat dobrý příběh, přinutí čtenáře jednat mnohem pravděpodobněji než veškeré logické argumenty a výzvy k akci. Jenže vypadá dobrý příběh v textu?
Potřebuje mít zejména silný vztah k předmětu článku, aby čtenáři hned pochopili, jak spolu tyto dvě věci souvisí. Také jeho vyústění musí korespondovat se záměrem copywritera. Pokud píšeme text o zdravotních botách, je vhodné ho podpořit dramatickým příběhem člověka, kterému tyto boty změnily kvalitu života – jestli ho ovšem dokážeme najít.
Příběh také musí být komplexní, obsahovat začátek, konflikt, vyvrcholení a konec. Pokud je příliš krátký, čtenář je zmatený a neví, co se vlastně stalo. Naopak, pokud je příliš dlouhý, začne se nudit a odchází.
Dokonalosti ve vyprávění příběhů dosáhneme, když se budeme striktně držet toho, co je pro účel našeho textu nepostradatelné a všeho ostatního se zbavíme. Příběh by neměl tvořit víc než zhruba polovinu našeho textu.
Nabídněte čtenáři emoce, těm se nedokážou ubránit
Emoce v nás však neprobouzejí jen příběhy, ale také sugestivní obrazy. Evoluce nás vybavila schopností empatie, takže když máme možnost sledovat, jak se věci dějí, přenáší se pocity i na nás, ačkoliv se události přímo neúčastníme. Nejlepší recept je, vzbudit ve čtenáři pocit, že je doslova v kůži někoho jiného.
Pokud chceme propagovat pivo, už tradičně vyvoláváme v příjemcích vzpomínky na skvělé chvíle, které si u piva užil a ještě užije se svými přáteli.
A nakonec přidejte zcela něco nečekaného
Samozřejmě vás nenabádáme, abyste se pustili do vod surrealismu a připisovali do textů nehodné, leč opravdu nečekané věty. Dobře však funguje metoda, najít na produktu, službě nebo tématu vašeho článku něco, o čem víte, že se běžně nezveřejňuje a zákazníci tím pak bývají mile překvapeni.
Pokud píšete například o kurzech počítačové gramotnosti, nebojte se zmínit také o tom, že instruktoři jsou velmi milí a připravují pro frekventanty prostředí prosté stresu. Strach ze selhání je jedna z největších lidských obav, a pokud se vám ho podaří u potenciálních zákazníků odsunout do pozadí, může to mít obrovský vliv na konverzi.
Autor: Zuzana Kocurková
Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.