Seznam.cz mění SERP, vzhled webu bude důležitější
Zamyšlení nad důsledky nového vzhledu výsledků hledání.
Seznam.cz oznámil zhruba v polovině října nový vzhled výsledků vyhledávání. Popisek webu ztrácí význam a úspěšný bude ten web, který zaujme svým náhledem.
Seznam tak svým uživatelům zjednoduší výběr, protože podívat se na obrázek je mnohem snazší než něco číst, a zároveň zneviditelní placenou reklamu.
Ta je označena pouze v pravém horním rohu a pokud někdo nyní Sklik ve výsledcích hledání přeskakuje, protože chce výsledky přirozené, nyní už to dělat nebude muset.
V kombinaci s velkými náhledy se totiž může podívat prakticky na celý web ještě předtím, než na něj vstoupí. Sám tak dost dobře pozná, jestli je právě placená reklama a odkazovaný web to, co zrovna hledá. Nemusí se tedy už reklamy tolik bát.
Z pohledu uživatele pak bude úplně jedno, jestli jde o placený výsledek a rozdíl mezi tím přirozeným a placeným nebude mít žádnou důležitost. Seznamu se tak otevírá cesta k dalším úpravám do budoucna, čistě hypoteticky i k rozšíření počtu inzerátů Skliku.
Co na to SEO konzultanti?
Je otázka, o jakou pozici teď bude potřeba usilovat, tedy jaká bude nejlepší vzhledem k proklikům a následným konverzím. Z mého pohledu jsou totiž v novém vyhledávání 3 výsledky na první pozici a další 3 výsledky na pozici druhé. Pomoci by mohla snad jedině tepelná mapa pohybu očí v kombinaci s mapou pohybu myši a mapou kliků.
Význam bannerové reklamy
Zvětšení náhledů má ještě jeden efekt.Jak je vidět na obrázku vlevo, na náhledu je dost dobře vidět i bannerová reklama zde na Netzinu.
U Seznamu tak bude dost pravděpodobné i to, že uživatelé tuto reklamu shlédnou společně s posuzováním webu a aniž by na něj později přišli, troufám si tvrdit, že jde o jakousi neplacenou impresi a výhodu pro všechny inzerenty.
Bude Seznam.cz úspěšný?
Je to dobrý tah. Podle mého názoru se Seznam.cz trefil přesně do potřeb svých uživatelů, kteří ocení možnost podívat se na web ještě předtím, než se na něj prokliknou. Nechtějí číst nějaké popisky, které nemusí odpovídat realitě a často se z nich mnoho nedoví. Nepotřebují vlastně ani název webu, vzhled je důležitější. A pokud bude dobře viditelný hlavní slogan webu, logo a uspořádání webové stránky, nebude už nic dalšího potřeba. Strádat tak budou především weby, kde nebude dostatek vizuálních informací a nebo takové weby, které nový screenshot generátor Seznamu špatně vyfotí (k tomu dochází v praxi například v případě animací na webu, flashe apod.)
Zvýší se proklikovost Skliku.
Jelikož Sklik zabírá podstatnou část stránky s výsledky, je velice pravděpodobné, že na celé změně vydělá dost Seznam.cz i samotní inzerenti. Ti se tak nebudou muset trápit tím, že nedosahují dobrých pozic přirozeně a nebudou se muset snažit o vyšší kvalitu a platit dražší SEO konzultanty. Vyhledávač Seznam.cz se tak stává více komerčním, aneb kdo zaplatí, ten jede.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz