Proč je tak důležité testování použitelnosti
Použitelnost webu patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují obchodní úspěšnost webu. V podstatě jde o to, jestli například v e-shopu dokáže bez problémů nakoupit malý kluk stejně jako důchodce, nebo, obecně vzato, jestli vůbec má tu chuť se nakupováním na dané webové stránce zabývat.
Každý majitel webu se na svých stránkách dobře vyzná. Rozumí navigaci, najde co potřebuje, nedělá mu problém provést jakoukoli akci. Když se na svůj web podívá, zdá se mu absolutně přehledný.
A co víc: Když doma ukáže web synovi, aby se utvrdil ve svém přesvědčení dobře použitelného webu, často zajásá. I jeho potomek nemá problém web používat, umí vložit zboží do košíku, umí najít kontaktní informace.
Všechno je tedy v pořádku. Až na…
Až na to, že syn se možná zabýval webem jenom proto, že k tomu byl vyzván. Až na to, že přišel rovnou na úvodní stránku. Až na to, že je mladý a počítačově zdatný. Syn svého otce.
Při testech použitelnosti se ovšem často zjistí, že lidé nejsou všichni stejní, že nerozumí základním principům webu, a že nechodí na tu hezky zpracovanou titulku. Často se zjistí, že web je vlastně nepoužitelný, nebo klade do cesty za konverzí takové překážky, které uživatele odradí. Ten pak odejde radši jinam, někam, kde se cítí příjemně, než aby ztrácel čas na webu, jemuž na pohodlí uživatele očividně moc nezáleží.
Veškerá návštěvnost, investice do SEO a reklamy, to všechno je na nepoužitelném webu zbytečné vyhazování peněz.
První místo ve vyhledávačích, velká návštěvnost, ale zisky průměrné až podprůměrné. Rozhodně ne takové, jaké by mohly být, a jaké by odpovídaly vynaloženým investicím.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz