Význam domény a jak ji vybrat
Proč mít vlastní doménu. Podle čeho a jak doménu vybrat. Vliv na SEO.
Jakmile se chystáte vytvořit nový web, je doménové jméno to první, co vás bude zajímat. Pryč jsou ty doby, kdy byla doména natolik drahá, abyste museli čekat a doufat, že vám ji někdo nezaregistruje před nosem. Pryč je také doba, kdy firmy používaly ke komunikaci e-mailové adresy jiných firem poskytujících e-mailovou schránku zdarma.
Doménovému jménu je přikládán velký význam i v oboru SEO, doména je značka, na které můžete něco budovat, domény jsou předmětem obchodu.
Proč mít vlastní doménu
Nedávno jsem viděl televizní upoutávku na nějaký konkurz České televize a na celé výzvě mě nejvíce zaujala jedna věc. Zájemci se mají hlásit na něco@seznam.cz. Napadlo mě hned: to ČT nemá vlastní e-mailové schránky pro své zaměstance? Opravdu musí zdarma propagovat jinou firmu?
Přemýšlí majitelé firem nad tím, že když vyřizují elektronickou poštou své zakázky a další obchodní věci, propagují s každou odeslanou zprávou někoho jiného? Přemýšlí nad tím, že příjemce, zákazník, dodavatel, si může e-mailovou adresu pamatovat a má tedy dostatečné povědomí o značce, která se v adrese ukrývá?
A soukromá osoba. Nebyl by lepší e-mail Franta@novák.cz, než franta021@seznam.cz?
Doména je značka
Jakákoli doména může být vaší vizitkou. Doména je firemní symbol na internetu. Je to jméno, kterému časem při správném přístupu roste hodnota a mnohdy se stane, že její cena nakonec převyší hodnotu veškerého ostatního majetku firmy.
Jak doménu vybrat
Volné domény kvapem ubývají. Některé jsou po čase opět volné k registraci, některé mají v držení lidé, kteří čekají na nejvýhodnější nabídku k odkoupení a na jiných jsou opravdu webové projekty.
Pokud si budete svou první doménu shánět, pravděpodobně tak narazíte na velký problém. Ne, určitě nebude volná jednoslovná česká lukrativní doména, určitě si nepořídíte název svého oboru. Můžete volit alternativy a zaměřte se přitom na tyto věci:
- Pravopis.
- Pro český projekt registrujte doménu .CZ – lidé jsou na ní zvyklí a někteří ji zadávají zcela automaticky. (Záleží ovšem také na typu projektu a cílové skupině.)
- Bezpomlčkovou verzi (je lepší někomu říkat, aby se podíval na Netzin.cz, než na net pomlčka zin .cz).
- Registrujte doménu, kde hrozí minimální riziko překlepu (cizí výrazy, divné spojení hlásek). Název musí být naprosto jasný.
- Snažte se, aby vaše doména byla výstižná a krátká.
- Osobně také neregistruju domény, kde může sám uživatel udělat pravopisnou chybu a domény psané bez diakritiky, které by ji však mít měly.
SEO
Mýtus o tom, že doména je velmi důležitá pro vyhledávač pramení z faktu, že název domény bývá zároveň názvem webu a tudíž se velmi často zobrazuje v titulku a hlavním nadpisu. Je to mimochodem defaultní vlastnost většiny redakčních systémů a vzhledem k nějakému budování značky nejspíš nebudete mít doménové jméno zcela odlišné.
Vzhledem k tomu, že název webu je názvem domény, je dále pravděpodobné, že v odkazech mířících na váš web bude tento obsažen a název zpětného odkazu už důležitý je.
(Nikdo netvrdí, že doména nemá vůbec žádný vliv, fungujete to jako u ostatních věcí v SEO, ale když budu mít doménu finance.cz a na ní web o domácích zvířatech, rozhodně neoptimalizuji na slovo finance.)
Doménové podnikání
Jak bylo řečeno, komerčně zajímavá doména bude mít vždy nějakou svojí cenu. Každá pěkná doména, která dodržuje nějaké zásady (viz.výše jak doménu vybrat) se někomu hodí a zálěží jenom na tom, jaká je po tomto názvu či slovním spojení poptávka.
Většina doménových jmen tak zůstává v rukách spekulantů, kteří je chtějí výhodně prodat, nebo prostě lidí, kteří chtěli mít web, ale zjistili, že na to nemají dost sil (tyto domény, mnohy zajímavé, se někdy časem uvolní, ovšem ihned je odchytí registrátoři).
Je poměrně zajímavý byznys registrovat doménu za 200Kč a prodat ji za 200000Kč. Vše legálně, prodejce prostě registroval dříve a nedá se nic dělat. Takto funguje systém, domény jsou pro všechny a můžete jich mít kolik chcete, jenom dávejte pozor na parazitování a účelné používání cizích ochranných známek – v těchto případech může zasáhnout i soud a doménu vám odebrat.
Související obsah: O doménách
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz