Má výše PageRanku vliv na pozici v SERP?
Ano, má.
Tento článek je takřka identickou kopií té části diskuze na Webtrh.cz, kterou jsem sám přispěl. Jde o to, jestli veřejný PageRank nějak ovlivňuje pozici v SERP.
Otázka:
Pagerank a vliv na pozici ve výsledcích hledání
Dá se říci že čím je vyšší Pagerank (číslo 0-10) tak tím google umisťuje web výše ve výsledcích hledání? Samozřejmě záleží například na frekvenci klíčových slov a počtu webů které na stránku s klíč. slovem odkazují, ale dá se říci že Pagerank je ukazatelem síly stránky ve výsledcích hledání? S vyšším pagerankem mám prostě výhodu a nemusím weby tolik sytit klíčovými frázemi a podobně?
Odpověď 1:
PageRank odráží důležitost webu a rozhodně má svůj vliv na pozici v SERP. Může se stát, že web s GTPR 0 bude výš než jiný web s GTPR 5, ale to proto, že jiná věc, která má také vliv, bude na tom webu lepší. Tuším, že se mluví o dvou stovkách faktorů, které mají vliv na pozici, a bylo by chybou si myslet, že GTPR existuje čistě pro něčí zábavu.
Mezitím souhlasné i nesouhlasné příspěvky, následuje má odpověď číslo 2:
No nedá mi to, tak ještě jinak. To číslo něco vyjadřuje a to něco ovlivňuje pořadí v SERP. Samozřejmě když se na to podívám jako na hnědý proužek ve svém prohlížeči, tak ten nic neznamená, ale předpokládám, že takhle se na to nikdo nedívá.
Pokud budou tři věci signalizovat, že obsah mého webu odpovídá dotazu uživatele, pak nezáleží na tom, že mi Google ukázal kdo je tady pánem a snížil mi veřejný GTPR. Protože uživatele taky nezajímá, že jsem prodal odkazy, on hledá obsah a Google si nemůže dovolit mu ho upřít jenom proto, že jsem se provinil proti pravidlům, která mimochodem nejsem ani povinen znát. Je třeba si uvědomit, že jednotlivé faktory určující pořadí v SERP se překrývají a každý má jinou váhu.
Pokud mám přirozeně nízký GTPR, pak to něco znamená. Můj web není tolik důležitý. Za předpokladu, že bude dotazu uživatele odpovídat ostatními prvky více stránek a jestliže připustíme, že tyto stránky budou totožné (tedy pomineme-li duplicitu), pak zvítězí ta s vyšším GTPR. Je to proto, že má kvalitnější zpětné odkazy a dle mých pozorování i architekturu webu, což ale souvisí opět s odkazy, protože jde o prolinkování webu. Web s vyšším GTPR bude kvalitnější, protože hodnocení vyhledávače odráží jeho domněnku, že ten web bude lepší i pro uživatele.
GTPR může být ovlivňován ještě dalšími věcmi. Osobně už nevěřím na to, že jde pouze o odkazy. Myslím si, že Google vstupuje do běžného a přirozeného výpočtu GTPR ještě ve specifických případech, kdy třeba potřebuje brát vážně aktulizace jednotlivých podstránek. Tedy když sice nepřibývají nové stránky, ale ty starší se mění. Chce totiž nabízet obsah aktuální, takže se může stát, že taková aktualizovaná stránka se v SERP posune nad jinou starší, i když jsou na nich téměř totožné informace. Jiná pravidla potom platí třeba u weblogu, protože ten má opět architekturu úplně jinou.
Mimochodem je tu ještě jedna věc, a to skutečnost, že každé měřidlo má někde hranice mezi jednotlivými stupni. Když ještě fungovaly „předpovídače“ GTPR (teď o žádném nevím), poměrně přesně ukazovaly tohle číslo na desetiny, takže například 3,6 znamenalo, že při aktualizaci dostanu GTPR 4. Jiný web se ale třeba hranici čtyřky blíží víc, takže i když to není vidět, jeho PR je vyšší. Je to velmi jednoduše řečeno, ale snad pochopitelně.
Je jasné, že každý se mnou nemusí souhlasit, protože každý má jiné zkušenosti. Já ale trvám na tom, že GTPR odráží pozici v SERP a do řazení svým dílem vstupuje, protože jde o odraz interního PageRanku, což je mimochodem základ celého úspěchu vyhledávače Google.
Pokud by nebyla jasná souvislost, můžete se podívat na celé vlákno diskuze.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz