Je nákup a prodej odkazů špatný? A existují vůbec přirozené výsledky vyhledávání?
Občas se někdo zlobí. Má špatný pocit z toho, že někdo ovlivňuje přirozené výsledky Googlu a Seznamu tím, že si nakupuje odkazy, nebo je naopak někomu prodává. Tato činnost je oficiálně vyhledávači nechtěná a potíraná, jak by někdo řekl, je vyhledávači zakázaná. Ale možná je načase přiznat si, že pro vyhledávače nejsou odkazy všechno, že s nimi umí pracovat, a že kdyby tomu tak nebylo, žádné přirozené výsledky by dávno neexistovaly.
Poklidné vody a ustálený systém nákupu a prodeje odkazů rozvířil nedávno Backlinkgenius, a to hlavně prohlášením, že přítomnost jeho automatického vkládání zpětných linků jest přísným vyhledávačem neodhalitelná.
Najednou se to určité skupině zazdálo divné a někomu došlo, že jde vlastně o ovlivňování ranků, pozice v SERP a kdoví čeho ještě. To není morální a není to správné. Přirozené výsledky jsou přirozené proto, že vyhledávač vyhodnotí konkrétní webovou stránku jako tu nejlepší vzhledem ke konkrétnímu dotazu hledajícího. Takto seřadí ty čestné výsledky a uživatel si vybere již podle svého vlastního uvážení, jestli klikne na ten první, druhý, nebo jestli prolistuje až na další stránku.
Má to ale háček. S největší pravděpodobností není ani jeden z těch výsledků, zvláště jedná-li se o nějakou lukrativní komerční frázi, tak čistě přirozený, jak by se mohlo zdát. Ve skutečnosti stojí za tou pěknou přirozenou pozicí tým odborníků (možná i schopný jednotlivec), kteří využívají svých vědomostí a aplikují každou maličkost, která by mohla web jejich klienta posunout na to správné, tvrdě vydřené místo. Někdy se tomu říká SEO.
Z hlediska některých nadšenců je tedy pak nejvyšší čas prohlásit, že přirozené výsledky zkrátka neexistují.
A teď proč by to někomu mělo vadit.
Reklama, PR a odkazy. To jsou tři formy marketingu, tři věci, které drží nad vodou ekonomiku Internetu. Pokud pomineme grafomany a nadšence (a přiznejme si, že na dnešním webu jsou už minoritou), pak zjistíme, že každý web má svůj komerční účel. Celý Internet se pak prakticky dělí na dvě skupiny lidí a firem, přičemž jednou z nich jsou inzerenti.
Inzerenti nakupují reklamu, kupují si PR články v médiích podle svých finančních možností a nakupují odkazy. Někdy přímo, jindy nepřímo zabudované v článku či tiskové zprávě, někdy sami a někdy prostřednictvím na toto odvětví specializovaných agentur či jednotlivců.
Jelikož je prioritou vyhledávače uspokojit svého uživatele v touze po nalezení informace, může mu být v extrémním případě naprosto lhostejné, jestli je nabízený odkaz v SERPu čestný či nikoli. (Ostatně pro vyhledávač je úplně nejlepší, kdy uživatel svou informaci nalezne přes odkaz placený, tedy přes ten, z něhož provozovatel hledání něco má; teď se bavíme třeba o AdWords nebo Skliku).
Pro vyhledávač nicméně neexistuje žádného důvodu, proč by měl s nepřirozenými výsledky bojovat, pokud přinášejí cíl hledání jeho uživatelů. Samozřejmě se musí nějak tvářit před veškerou veřejností, ale fakt je ten, že je naopak rád, když mu někdo pomáhá. SEO je pomoc pro vyhledávače, aby nabízely skutečně kvalitní výsledky.
Stačí si představit situaci, kdy by nikdo nevyplňoval title (nebo ho měl všude duplicitní), nevyplňoval by description a zkrátka si dělal co chce. Jak by vypadal SERP, když by Internet nebyl komerční a nikomu nezáleželo na tom být ve vyhledávači?
Proč přirozené výsledky neexistují
Jakmile si založíte web a začnete jej plnit obsahem, velice brzy přijdete na to, že kromě vás na něj nikdo nechodí. Dejme tom, že je váš obsah kvalitní. Prokažte vyhledávačům tu službu, a použijte jejich přidávací formuláře. Čekejte. Je vaše pozice v SERP úměrná kvalitě obsahu?
Ne, není. Lze to celkem dobře odhadnout předem. Sami se musíte postarat, aby jej někdo našel. Nepomůže úžasná grafika, úžasné texty přinášející nové objevy. Nepostará se dokonce ani přirozený vyhledávač, který vás bude vesele ignorovat, dokud mu nedokážete technicky kvalitu vašeho webu.
I dneska slavné weby vznikaly a budovaly svou návštěvnost tak, že na ně někdo odkázal. Sami jejich majitelé se snažili, aby někdo odkazoval, měnili odkazy, kupovali si reklamu. Možná původně ne kvůli nějakému hodnocení vyhledávačů, ale záleží na tom? Vždyť vyhledávače nakonec jenom využily dostupných možností.
Když to shrnu, zbudou dvě otázky, které jsou ale dost zásadní pro celý princip:
Umí vyhledávače odhalit placené odkazy?
Ano. Není důvod si myslet, že ne, i kdyby na sledování trhu měly najmout tým lidí.
Proč to neudělají a nedají nečestným webům ban?
Protože je to zbytečné a vůbec nikomu by to neprospělo. A nejmenší užitek by z toho měli právě uživatelé vyhledávačů, protože těm na technikách v pozadí pramálo záleží, pokud tedy najdou co hledají.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz