Hitem letošního roku je Facebook
Subjektivní hodnocení. Jiří Paroubek a vajíčka. Televize, které opakovaly slovo Facebook prakticky každý den ve svých zpravodajských relacích. A firma Facebook jim může děkovat. V Česku by se podle mě takového zájmu jinak nedočkala. Ano, Na Facebooku je prý každý desátý Čech, využít toho mohou firmy k propagaci svých výrobků a služeb, politici, ale také podvodníci a spammeři.
Situace kolem Paroubka se odehrála už na jaře letošního roku a tak nutno podotknout, že Facebook byl pochopitelně úspěšnou sociální sítí už dávno předtím. První zprávy o jeho úspěchu ve světě se objevily začátkem roku, již v dubnu roku předchozího však předběhl svou konkurenci, komunitní nástroj MySpace. V lednu hlásil 150 000 000 uživatelů a na začátku dubna 2009 hlásil Facebook pokoření 200 milionové hranice. Tou dobou také lokalizacemi jazyků pro jednotlivé země takřka dobyl Evropu. Celkový růst byl 314% v počtu návštěvníků měsíčně.
V červnu jsme se na Facebooku dočkali češtiny a pak už nic nebránilo v tom, aby se stal Facebook nejoblíběnějším i u nás. Schválně jsem se podíval na Google Trends, která služba si jak vede.
Facebook boduje.
Firmy, politici a spam
Komerční subjekty a politické osobnosti i strany pochopili sílu Facebooku a není proto problém přidat si za virtuálního přítele téměř kohokoli. Firmy mohou svou činnost propagovat stránkou a každý může téměř cokoli propagovat skupinou. Jediný rozdíl je v tom, že stránka je profesionálnější a příspěvky se zobrazují na „zdi“ jejích fanoušků. Spekuluje se o tom, že by vlastnictví „stránky“ mohlo být v budoucnu zpoplatněno.
Naproti tomu skupina slouží prakticky pouze k vyjádření nějakého názoru a přidat se do ní je velmi jednoduché. Stačí kliknout a klidně zapomenout. Toho zneužívají lidé, kteří tímto způsobem získávají osobní data nic netušících uživatelů, prodávají je, nebo potom rozesílají reklamní sdělení.
Změny v soukromí
Ještě před několika měsíci měli uživatelé Facebooku svou „zeď“ skrytou očím neznámých lidí. V zásadě platí, že běžného člověka vůbec nezajímá nějaké nastavení a proto většina zůstávala ve výchozím stavu. Po změnách je tedy většina „zdí“ všem přístupná.
Co je Facebook a k čemu je lidem
Ne, nebudu spekulovat v rovině filozofické. V zásadě existují dva extrémy v pohledu na vlastní uživatelský profil. Jeden říká, že můj profil je jen pro opravdové kamarády, které prostě znám. Možná najdu spolužáky ze základní, střední, vysoké školy a po mnoha letech je zase pozdravím. To je všechno.
Druhý extrém chce mít virtuálních přátel co nejvíc. Chce je všechny oslovit, chce mít pocit toho, že hodně lidí opravdu zná, sbírá přátele jako body.
A mezitím jsou lidé, kteří to prostě příliš neřeší. A těch je naštěstí nejvíc.
Děkuji za pozornost v roce 2009 a těším se na setkání v roce příštím.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz