10 základních způsobů, jak získat zpětné odkazy
Možností propagace je celá řada. Mezi ty nejjednodušší patří registrace do katalogů, nákup odkazů a linkovací systémy. Náročnější je vytváření originálního, zajímavého nebo přínosného obsahu, na který budou lidé sami odkazovat.
Proč budovat zpětné odkazy
SEO vtrhlo na český web a rychle se stalo vyhledávaným pojmem. Provozovatelé webů ve všech konkurenčních oblastech začali dodržovat pravidla vyhledávačů. Vhodně zvolené titulky, texty a další části jsou nyní standardem. Základy už nestačí. Zpětné odkazy jsou univerzální cestou, jak se prosadit.
Možnost linkbuildingu:
1. Registrace do katalogů
Velmi jednoduchý způsob. Katalogy však v poslední době ztrácejí na vlivu. Důvodů je hned několik – od masivního používání sociálních sítí po vynoření stovek linkfarem. Přesto registrace do kvalitních katalogů vždy prospěje.
2. Vkládání článků na PR portály
Diskutabilní, ale svým způsobem fungující činnost. Většina PR webů má sice mizivou návštěvnost, ale jejich přínos je v možnosti zdarma vložit několik odkazů obalených textem.
3. Linkovací systémy
Často zneužívané. S proxy servery a několika účty se lze během chvíle dostat i na titulku. Odtud je to jen krůček k tomu, aby lidé klikli a podívali se na stránku, která si zasloužila tak vysoké hodnocení.
4. Sociální sítě
U nás nejznámější Facebook a Twitter. Jde o nepřímý linkbuilding, který se ale může mnohonásobně vyplatit. Při troše šikovnosti lze oslovit tisíce lidí. Navíc i z Facebooku lze přes aplikace jako Social RSS získat zpětné odkazy z fanouškovských stránek.
5. Nákup a výměna odkazů
Na českém webu jsou služby, které velmi usnadní budování stálých backlinků. Například:
Ads.ranky.cz – přehledný a jednoduchý systém pro obchodování s odkazy. Jednou registrací lze využívat inzerentský i publisherský účet.
Collabim – komplexní pomocník, který zvládá a kontroluje nejen umístění odkazů, ale zároveň i ulehčí mnoho rutinních SEO činností. (Zde představení Collabimu.)
6. Diskusní fóra
Ve velkém se jedná o mravenčí práci, která se může při přehnané a nevhodné aktivitě snadno zvrtnout. Linkbuilder pak „získá“ pověst spammera, v horším případě rovnou ban.
7. Mikrostránky a podpůrné miniweby
Oblíbený a levný způsob, jak si zařídit stálé zpětné odkazy. Mikrostránky stačí jednou za čas aktualizovat a zapracovat na jejich propagaci. U podpůrných webů zaměřených například na vybudování komunity je třeba více aktivity.
8. Odkazy v šablonách
U nás nepříliš rozšířený trend. Pro cizojazyčné weby je to ale velmi zajímavá možnost.
9. RSS agregátory
Pokud často aktualizujete svůj web, mohu vám agregátory přivést návštěvníky. Nezapomeňte na „ohnivé titulky“, které vás odliší od ostatních.
10. Linkbaiting
Poslední a konečný bod. Královská disciplína, jež je sice nejnáročnější, ale také se nejvíce vyplatí. Jestliže se podaří vytvořit zajímavý nebo hodnotný obsah, který na sebe nabalí množství doporučujících zpětných odkazů, mohou starosti s ostatními způsoby linkbuildingu i zcela odpadnout. Jak toho dosáhnout? Cest je více. Mezi ty základní patří třeba:
- Kontroverzní obsah
- Užitečné on-line služby
- Zajímavosti, rozhovory apod.
- Odborné články
- Užitečné informace