Zpoplatnění obsahu webu přes SMS
Při hledání vhodné služby určené ke zpoplatnění obsahu webu pro jeho návštěvníky jsem narazil na jednu zajímavou, která si zaslouží více pozornosti. K implementaci není potřeba programátorských znalostí, provozující firma dává základní skripty ke stažení.
Předně je třeba říci, že výše provize z Premium SMS asi zaskočí každého, kdo si jednou začne zjišťovat informace. Tyto provize nejsou většinou na webech poskytovatelů uváděny, ale po registraci u třech subjektů jsem zjistil, že se téměř neliší.
Svou provizi si účtuje telekomunikační operátor a nějakou si účtuje i provozovatel služby, takže jenom orientačně vypadá výsledek takto:
Zaplatí zákazník | Provize pro člověka, kterému bylo za něco zaplaceno |
---|---|
3 Kč | 0,7 Kč |
10 Kč |
3,5 Kč |
30 Kč | 13 Kč |
Provize se mohou lišit podle toho, jakého operátora má odesilatel Premium SMS.
Ke zpoplatnění obsahu je potřeba nějaké technické řešení, které se použije pro blokování uživatelů. Typicky se uživatel dostane na stránku, kde je vyzván k odeslání SMS na určité číslo, přičemž poslední dvě čísla jsou zároveň cenou pro odesilatele.
Příklad: XXX XX 30 – odeslání SMS na toto číslo bude stát 30 korun.
Společnost Airtoy dává k dispozici skripty, pomocí kterých je možné pořádat SMS soutěže, zpoplatnit stránky webu, soubory ke stažení atd. Popis skriptu na mobilniplatby.cz.
Uživatel vidí při pokusu o přístup na placenou stránku přibližně tuto výzvu (lze upravit, CSS).
Proč se tak tedy neplatí?
Od prvního února je možné použít Premium SMS až do částky 600 Kč. Kdyby byli provozovatelé podobných služeb a mobilní operátoři moudřejší, nikdo by nemusel řešit způsoby zpoplatnění obsahu na internetu. Platba přes SMS by všechny ostatní systémy převálcovala, protože by byla nejjednodušší. Mobilní telefon má každý, nikdo se nemusí nikam registrovat, nikde nemusí dobíjet kredit.
Většímu rozšíření však brání právě ona velká provize. Zatímco zákazník zaplatí 30 Kč a očekává službu této hodnoty, poskytovatel dostane korun třináct. Těžko to bude svému zákazníkovi vysvětlovat. A těžko se smíří s tím, že nedostává ani mrzkou polovinu peněz, které vydělal.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz