Monetizace webu – aneb jak pasivně vydělat peníze
Přehled možností pasivního výdělku na internetu s vlastním webem.
Zahrnuje PPC, Affiliate, přímý prodej klasické reklamy, prodej odkazů a prodej článků (PR).
V první řadě je třeba říct, že slovem pasivní je v tomto článku myšleno především vydělávání na nekomerčních webových stránkách. Vydělat můžete na svém weblogu, magazínu, webu s informacemi nebo konkrétní aplikací zajímavou pro uživatele. V případě e-shopů a firemních webů s nabídkou služeb jde sice také o podnikání přes internet, ale zisk už je závislý na přímém komerčním provozu.
Pasivní tedy v tomto světle nutně neznamená, že není potřeba odvést nějakou práci. Práce je potřeba vždy. Ať už píšete dlouhodobě svůj blog (jste tedy aktivní), nebo věnujete čas a peníze výstavbě statických neměnných stránek (později pasivní), vždy musíte něco udělat, a to něco není jednoduché.
V zásadě platí, že odfláknutá rychlokvaška vám možná něco vydělá, ale ne dlouhodobě. Mám na jazyku pletenec myšlenek, ale velmi stručně bych to řekl asi takto:
Nemůžete se spoléhat pouze na provoz z vyhledávačů.
Malému webu se online provoz odjinud hůře zajišťuje.
Nejméně náročný a nejziskovější je velký statický web.
Nemyslete si, že uděláte druhý Seznam.
Obecně vzato jsou právě malé weby na ústupu. Je to proto, že na Internet vstupuje mnoho nových lidí a firem, které investují peníze do rozsáhlejších věcí. Miniweb s unikátní informací může být úspěšný do té doby, než o tom někdo napíše velký web. Jediným řešením pro udržení stabilního zisku je velká síť miniwebů.
PPC
Platba za proklik je asi tím nejjednoduším způsobem monetizace. U nás je jich několik (na této stránce seznam PPC), ale nejúspěšnější jsou ty napojené nejen na obsahovou síť, ale také na vyhledávač. U nás tedy AdSense a Sklik.
Oba dva systémy je nutné otestovat na konkrétní obsah. Například při testování Skliku jsem zjistil poměrně rychle, že web se zaměřením na literaturu vydělává na stejném počtu prokliků o dost méně, než jiný web zaměřený na finance.
Počet kliků (první sloupec) a provize partnera (poslední sloupec)
Je to logické, protože záleží na míře konkurence v oboru a tudíž ceně prokliku (což poznáte nejlépe jako inzerent), ale stejně mi připadá, že AdSense dokáže vydělat více i na méně lukrativních místech.
Takže tak: Pokud hodláte svůj web monetizovat přes PPC, přemýšlejte o oboru a zjistěte si, jaká je v tom oboru konkurence jak pro vás, tak pro inzerenty.
Affiliate
Přiznám se, že tento způsob monetizace používám hodně nerad, zvlášť když není konkrétní affiliate program propojený s platbou za klik (vyplacení klidně podmíněné alespoň jednou objednávkou).
Každopádně systém funguje tak, že pokud přes vás přijde na cílový web člověk, který se stane zákazníkem, dostanete z jeho nákupu provizi, a to mnohdy i desítky dní po tom, co na váš referenční odkaz klikl.
Problém je trochu v tom, že používané affiliate aplikace bývají závislé na prohlížeči uživatele (a ten když má třeba zakázané cookies, nikdo nezjistí, že jste ho přivedli vy), za druhé i přesto neustále propagujete nějakou značku a za tuto propagaci nic nemáte.
Schopným řešením bývá pouze stavba webu speciálně na míru konkrétnímu proviznímu systému (pamatuju třeba na éru Aukrowebů).
Prodej reklamy a odkazů
Reklama na webu je levná. Pokud nemůžete nabídnout zajímavou návštěvnost, pravděpodobně skutečného inzerenta neoslovíte. Firma s dostatečnými finančními prostředky investuje do reklamy radši na menším počtu opravdu velkých serverů a firma s menším rozpočtem zase použije především PPC, a nebo nabídne logicky méně peněz mnohdy ani návštěvnosti neodpovídající. Weby s malou návštěvností neseženou inzerenta vůbec.
Existuje ale možnost, jak může i méně navštěvovaný web vydělat, jestliže dokáže nabídnout alespoň ranky. Prodej odkazů patří mezi oblíbené možnosti výdělků pro menší weby, jejichž majitelé využívají buď reklamních systémů k tomu určených, nebo sami reagují na někde zveřejněnou poptávku. Jelikož jde také o základ optimalizace pro vyhledávače, stává se, že samy SEO agentury aktivně oslovují majitele webů s tématem, odkud si přejí mít odkaz pro svého klienta.
Mezi reklamou a prodejem odkazů je velmi tenká hranice. Vyhledávače si placené odkazy nepřejí, na druhou stranu solidní majitel webu nebude ani za peníze odkazovat na podvodné stránky, takže si troufám tvrdit, že placený odkaz lze srovnat s klasickou výměnou odkazů, proti které vyhledávače obecně nic nenamítají.
Kromě toho jde na českém Internetu o jeden z mála způsobů, jak menší web zpeněžit. Tím dalším jsou placené články.
Prodej článků
Už jednou jsem psal o tom, že úroveň placených článků je v českém prostředí nevalná. Konkrétně se mi nelíbí cena, na níž inzerenti začali stavět svůj linkbuilding. Samozřejmě, bloggeři a další autoři textů přistoupili na skutečnost, že prodávají mnohdy doživotní odkaz z vlastního díla za pár korun, ale na druhou stranu sami inzerenti si tak zavírají možnost zveřejnit článek na navštěvovaném webu. Jde jim o odkazy z textu, nikoli o šíření informace. O článcích se proto nedá vlastně mluvit a celou věc můžeme srovnat s klasickým prodejem odkazů.
Pokud se ale objeví skutečný zájemce o PR článek, jde o další formu reklamy, kterou může i menší web vydělat peníze.
—-
Téměř každý majitel webu chce za svou práci dříve či později a přímo či nepřímo něco dostat. Provotní motivací k tvorbě přitom nemusí být peníze. Člověk může mít prostě potřebu psát, fotit, kreslit, programovat…
A když tu je ta možnost, proč z toho potom něco nemít…
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz