Proč se už dnes tolik neodkazuje
Web jako médium, to je síť propojených hypertextových dokumentů. Laicky řečeno jsou to webové stránky s odkazy, které zase míří na jiné stránky, buď stejného majitele v rámci jeho serveru, nebo i na stránky cizí někde v internetu.
Odkazování už ale tolik nefunguje a síť je dnes propojená spíše strojem – výsledky vyhledávačů. Proč?
Důvod 1 – SEO
Jedním z důvodů, proč dnes tolik lidé neodkazují, je pochopitelně SEO. Špatné pochopení principu a upřednostnění vyhledávačů před čtenáři vede k nepřirozenému chování, kdy se autor snaží odkazovat co nejméně na cizí weby. Má strach, že ztratí nějaké hodnocení a naopak jej někomu předá, což je podle jeho názoru špatně. Nepřipouští si, že by čtenáře mohly zajímat související informace jinde a zdroj takových odkazů by mohl být ještě oblíbenější.
Podle mých zkušeností však právě odkazování na externí cizí zdroje informací zvyšuje vnímání kvality stránky nejen pro čtenáře, ale také logicky pro vyhledávače. Stránku, která dodá uživateli všechno potřebné, upřednostní před ostatními prostě proto, že uživatel na ní bude spokojenější.
Důvod 2 – dlouhodobá existence webu
Když někam odkážete, nejspíš chcete, aby odkaz trvale fungoval. Majitel webu přece nebude své čtenáře posílat na neexistující stránku nebo zaparkovanou doménu. Minulost bohužel ukázala, že odkazovat někam je z tohoto pohledu docela riskantní. Weby často zanikají, mění své adresy a adresy jednotlivých stránek bez přesměrování na nové.
Tip: Nefunkční odkazy ve WordPressu najde Broken Link Checker.
Web jako médium tedy ztratil důvěru. Člověku se nechce někam odkazovat, když ze zkušenosti ví, že ta stránka za rok už nemusí fungovat, nebo že majitel svůj web někomu prodal a nový vlastník si z toho udělal MFA (v lepším případě).
Důvod 3 – prostě to neumím nebo mě to nenapadne
Třetím důvodem je PROČ. Proč vůbec někam odkazovat, proč to řešit, nikomu to k ničemu není. Čtenáři si můžou informace najít sami, na co máme vyhledávače, vkládání odkazů je ztráta času. Stejně to neumím a ještě by mě to zdržovalo při psaní.
To všechno je pravda.
Souvisí to však s celkovou filozofií, tedy s tím, jak autor WEB vůbec vnímá a co pro něj WEB znamená. Jestli chápe podstatu webu a baví ho právě proto, nebo jestli je to prostě to samé jako MS Word, akorát se k tomu dostanou další lidi.
Já třeba odkazuju docela rád, pokud je kam. Při každém vložení libovolného odkazu mám pocit, že jsem ty stránky propojil, že prostě dělám web. Je to interaktivní a zajímavé. Mnohem lepší, než mrtvý tištěný obsah.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz