Nejlepší web má prý ČSOB pojišťovna
Na konci října proběhlo vyhlášení výsledků soutěže WebTop100 a jako nejlepší byl odbornou porotou vybrán web ČSOB pojišťovny. Tato porota jej vybrala jako nejlepší mezi stovkou on-line prezentací velkých českých firem.
Jelikož v současné době nějaké pojištění řeším, mám k tomu pár osobních poznámek.
Nevím jistě, čím se odborná porota v této soutěži vlastně zabývá. Pokud jde jenom o design, lze pochopit, že byl vybrán zrovna tento web. Každý má nějaký subjektivní pocit z designu a v hlasování se zřejmě ukázalo, že tento se prostě líbí. Pokud byl ale tento web v médiích prezentován jako „nejlepší“ bez dalších vysvětlujících podrobností o tom, co bylo vlastně hodnoceno, pak musím nesouhlasit. Prezentovaná informace totiž vyvolává dojem, že nic lepšího podle odborníků na českém Internetu není, což je zcela jistě omyl.
„Poslední rok byl bohatý na opravdu povedené redesigny, což se promítlo ve výsledcích soutěže, kdy na předních místech často figurují společnosti, jejichž web prošel v nedávné době kompletní obměnou. Redesign byl často tak povedený, že odsunul na nižší příčky i takové stálice jako třeba Hypoteční banku, která v žebříčku Finance nenašla přemožitele od roku 2007,“ komentuje soutěž ředitel pořadatelské agentury Dobrý web Luboš Plotěný.
Mé subjektivní hodnocení
- Pojištění jsem hledal během října a srovnával si jednotlivé nabídky. Mnou vybrané pojištění se po vyhlášení výsledků v této soutěži zdražilo o 300 Kč.
- Na webu v té době nebyly dostupné pojistné podmínky, dostal jsem se k nim až po vyplnění osobních informací v nějakém z dalších kroků.
- Při prohlížení webu se na některých stránkách ozývá opakující se ťukání nějaké reklamy.
- U životního pojištění nejsou funkční odkazy v patičce. Mají vést na „často kladené dotazy“.
- Projevil jsem zájem a pod konkrétním typem životního pojištění použil kontaktní formulář s dotazem. Odpovědí mi bylo, že jsem neuvedl, na jaké pojištění se vlastně ptám. Formulář tedy, byť se tak tváří, neodesílá tuto informaci automaticky.
První bod je čistě osobní a s webem jako takovým nemá nic společného. Pojišťovna správně pochopila, že medializace a reklama zvýší návštěvnost a zdražení se vyplatí. Skryté pojistné podmínky také nejsou záležitostí použitelnosti webu, jde spíš o přístup pojišťovny k zákazníkovi a záměr. Proč nabízet složité věci ke studování, lidé chtějí věci jednoduché. Vyplní nám osobní údaje a my kdyžtak zavoláme (což také udělali).
Bod 3 je záležitostí vkusu. Opět jde o přístup k zákazníkovi, je to podobné jako s automaticky spouštěnou hudbou na webové stránce. Tvůrce takové stránky nepředpokládá, že při prohlížení třeba poslouchám něco jiného a do reproduktorů mi žene další, většinou dost nepříjemný zvuk. Ťukání není až tak nepříjemné, nicméně při delším setrvání na stránce začíná připomínat psychické mučení.
Bod 4 a 5 se u nejlepšího webu nedá odpustit. Jde pravda sice jen o 4 odkazy, ale ten web stál jistě dost peněz a chodí na něj hodně lidí, kteří jej chtějí používat.
Kontaktní formulář se, jak už jsem zmínil, zobrazuje pod konkrétním typem pojištění a je vizuálně součástí informací o něm. Návštěvník se tedy chce bavit o tom, co si vybral. Technicky přitom není složité zařídit, aby formulář potřebné informace odesílal – stačí URL adresa stránky, na které se zájemce o nějaký produkt při jeho vyplnění nacházel.
Abych to ale nějak shrnul. Typicky není mým cílem něco kritizovat. ČSOB pojišťovna si ale označení „nejlepší web“ podle mého názoru prostě nezaslouží.
http://www.csobpoj.cz/cs/produkty/zivotni-pojisteni/Stranky/pojisteni-forte.aspx
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz