Aktualizace Pageranku – teorie o vlastních odkazech
Tak nám opět proběhla aktualizace veřejného PageRanku. Děje se tak zhruba jednou za tři měsíce a stále by prý mělo platit, že o jeho výši rozhoduje počet a kvalita zpětných odkazů. Ti lidé, kteří PageRank sledují, protože jeho velikost pro ně znamená zisk při prodeji odkazů a další reklamy, se nejspíš diví. A já se divím také.
Divím se proto, že web starý měsíc, registrován do dvaceti katalogů, dostal PageRank 4. Možná by na tom nebylo nic divného, ale navíc jde o web, ke kterému se ani nehlásím – není originální. Je na něm 15 článků – útržků okopírovaných z jiných zdrojů, přepsané cizí informace a video z YouTube. Na web sám nijak neodkazuju.
Web není v Google Analytics, nemám ho v Nástrojích pro webmastery, nikdy jsem na něj neodkázal. Není aktualizovaný. Není propagovaný. Vůbec si ho nevšímám. Nedělal jsem na něm žádné SEO. Ten web je mi úplně ukradený, protože ho nepovažuju za kvalitní. (Mám s ním své plány, ale s těmi počítám až do budoucna, chtěl jsem jenom, aby ho už teď vzaly vyhledávače na vědomí.)
Já ho tedy za kvalitní nepovažuju. Google ano. Proč? Jediný rozdíl oproti mým ostatním webům je právě v tom, že na něj neodkazuju a že Google neví, že je můj. Jenže: mám taky web s PR 5 (už delší dobu) a k němu se hlásím. Jediný rozdíl je v tom, že tento web nemám v Nástrojích pro webmastery.
Závěr tohoto myšlenkového pochodu je jednoznačný. Google se snaží minimalizovat vliv majitelů většího počtu webů. Někdo jich může mít i 50. Já jich taky nemám zrovna málo a ještě před časem jsem dělal PageRank na jistotu „na tři kliknutí“.
Celá věc je pochopitelně o něco složitejší. Mohli bychom diskutovat o patičkách. Mohli bychom se bavit i o tom, z jakých míst odkazy vedou. Mohli bychom stejně tak začít pochybovat o tom, jestli je PageRank stále počítán pouze z odkazů. To však není důležité.
Důležitá je ta nespravedlnost. Nespravedlnost v tom, že když budu chtít, prodám na webu vytvořeném za několik hodin odkazy a vydělám peníze. Někdo se snaží jak může a odkazy neprodá, protože má třeba PR 1. A že o tom všem rozhoduje Google.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz