Backlinksgenius – první dojmy a ohlasy
Na českém Internetu se před časem objevil nový reklamní systém (zprávička), který inzerentům umožňuje zakoupit na určité časové období odkazy z článků na partnerských webech. Majitel webu (bloger) nainstaluje dle systému, jež používá, konkrétní plugin a ten mu automaticky vloží odkazy pod slova v již napsaných článcích. Inzerent pak platí za tyto odkazy, jakmile platit přestane, systém zase odkazy odstraní.
Stručně řečeno jde tedy o způsob nákupu odkazů nikoli na určeném místě webu, ale teoreticky v tématicky souvisejícím textu a pod zcela konkrétním klíčovým slovem. Z pohledu inzerenta jde o téměř zázračnou věc, která by mohla být velmi účinná v jeho marketingových a SEO aktivitách, bloger zase vydělává peníze. Podle oficiálních zpráv zástupce Backlinkgenius.cz není v HTML výstupu partnerského webu žádná stopa po nasazení nějaké automatizace a jelikož nikomu není známo (a je to striktně tajeno), jaké partnerské weby jsou v systému registrovány, neměla by (opět teoreticky) hrozit penalizace od vyhledávačů.
Stručná recenze
Vzhledem k tomu, že firma BackLinks Genius Ltd sídlí v Rushden, Northamptonshire, England, musí být zapojený partner a rovněž inzerent plátcem DPH. Podle údajů k doméně bylo možné v minulosti dojít k firmě SEO Expert s.r.o., nicméně není jasné, jestli je přímo provozovatelem, či partnerem.
Administrace Backlinksgenius používá kompletně technologii flash. Hned na úvodní stránce si může registrovaný uživatel všimnout, že stránku nelze posunout směrem dolů a že ji tudíž nemůže vidět celou. K dalším technickým nedokonalostem se potom vyjadřují lidé na diskuzním fóru Webtrh.cz v tomto vlákně. Stručně lze říct, že nespokojenost převládá nad spokojeností včetně nefunkčnosti počítání finančních prostředků. Zástupce BackLinks Genius ovšem komunikuje a snaží se dotazy řešit. Údajně se stále pracuje na vylepšování.
Osobní názor
Ani po dvou měsících provozu nemám stále jasno v tom, jestli systém něco vydělává a jak funguje. Díky chybě v administraci jsem měl možnost prohlédnout si registrované partnerské weby, na které jsou odkazy rozmisťovány, ale předpokládám, že v současné době je jich mnohem víc.
Sám jsem registroval na zkoušku jeden web a prozkoumal automatické odkazy v článcích, které mi tam Backlinksgenius vložil. Jsou dle mého názoru umisťovány pouze na základě klíčového slova (například do věty „práce s prohlížečem“ je vložen odkaz pod slovo „práce“ mířící na jakousi nabídku práce z domova) a nemám zřejmě žádnou možnost odkazy jako partner odmítnout. Pozici inzerenta jsem nezkoušel.
Troufám si tvrdit, že kdyby systém fungoval, byl by skutečně účinným nástrojem při marketingu. Vyhledávače vynechám, tam je situace jasná. Pokud se ale majitelům podaří doladit všechny funkce a zapracovat na relevanci vkládaných odkazů, bude to dobrá příležitost pro inzerenty a zajímavý způsob monetizace pro majitele webů.
Zatím však musím konstatovat, že celkově na mě Backlinksgenius moc dobře nepůsobí. Přispívá k tomu zahraniční provozovatel, nedostatečná funkčnost administrace, absence možnosti inzerenta odmítnout a s tím související morální odpovědnost vůči čtenářům webu.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz