Kde nakoupit či prodat odkazy?
Prodej odkazů je jednou z možností, jak získat nějaké peníze z provozu webu – může jít tedy i o způsob online podnikání. Na druhou stranu můžete i vy odkazy nakoupit, pokud si myslíte, že to vašemu webu pomůže – ať už jako reklama pro uživatele, nebo jako linkbuilding kvůli posílení jména u vyhledávačů. Tento článek je pouze seznamem aktuálních služeb a dalších možností, jak na českém internetu nakoupit a prodat odkazy.
Automatické služby a výměnné systémy
Jako první musím zmínit službu Burza odkazů. Nebudí sice moc důvěru už z toho důvodu, že poslední novinky na webu jsou z poloviny roku 2007, ale zaujala mě tamní kalkulačka. Zadáte adresu webu, pozici, kde budou odkazy umístěny, a počet odkazů, které umístíte. Získáte tak nějakou orientační cenu a když se zběžně podíváte i na ostatní služby (dále v článku), nabízená cena je většinou velmi podobná.
Jen pro pořádek. Burzu odkazů jsem kontaktoval mailem a nepřišla žádná odpověď. Z toho soudím, že se o to opravdu nikdo nestará.
Podobným způsobem ale funguje Directo.sk. Jde o jakéhosi pokračovatele Directo.cz s tím rozdílem, že prodejci odkazů je nyní vkládají do svých stránek ručně. Neměla by tak hrozit penalizace od vyhledávačů. Directo.sk jsem zkoušel a skutečně – chodí maily s instrukcemi pro vložení odkazů, které si objednali inzerenti. Výplata peněz po dosažení částky 20€.
To byly tedy výměnné systémy, nyní přejdeme k něčemu automatickému.
Na českém trhu existuje již nějakou dobu (jeho existenci jsem zaregistroval 12.4.2009, to bude tak nějak doba vzniku) mlink.cz. V současné době můžete prodávat reklamu jako banner (vkládáno javascriptem), reklamní bloky (vkládáno PHP) a lištu odkazů (vkládáno opět s pomocí PHP). Inzerent zakoupí odkaz/reklamu a u vás na webu se objeví automaticky, nemusíte se o nic starat. Pokud s reklamou nesouhlasíte, můžete ji na svém webu odmítnout. Výplata peněz po dosažení částky 500Kč. Změna majitele přinesla i nové podmínky. Výplata peněz po dosažení částky 1000Kč. (Více o zkušenostech s mLinkem v tomto článku.)
Nově se objevila velmi podobná služba na adrese ads.ranky.cz. Je zatím stále ve vývoji, ale vypadá zajímavě. Oceňuji hlavně široké možnosti co se týče vkládaných kódů (většinou PHP, k dispozici je ale i čistý HTML). Pěkně je také řešen katalog webů, které odkazy/reklamu nabízejí s možností majitele odkázat pouze na své protfolio. Výplata peněz po dosažení částky 500Kč.
Ranky.cz – přidej novou plochu
Nepřímý nákup odkazů
V módě jsou PR články. Odkazy obalené množstvím textu ve článku umístěném na jinak nekomerčním a třeba i specializovaném webu. První český „Pay Per Post“ měl začít fungovat už před lety na Diky.cz (nemá smysl odkazovat, provoz nikdy nebyl zahájen), nyní vím o Placla.cz, ale ten není jediný.
Systém funguje tak, že inzerent zadá požadavky na délku a třeba celkové vyznění článku (samozřejmě většinou pozitivní), autor potom na základě poptávky navrhne třeba svůj registrovaný blog. Zajímavé je, že inzerenti registrované weby nevidí, dokud se jejich majitelé sami neozvou. Jakmile blogger článek sepíše a zveřejní, zadá jeho URL v administraci a čeká na schválení inzerentem. Pokud je všechno v pořádku, přičtou se mu peníze na účet. Výplata peněz po dosažení částky 500Kč.
Přímá domluva
Nejlepší je, když se inzerent s poskytovatelem reklamní plochy dohodne sám a dlouhodobě. Odpadá provize nějakému systému a snižuje se i riziko odhalení, popřípadě udání. Na poskytování reklamního prostoru není nic špatného a stejně tak ani na jeho nákupu.
Dohodnout se můžete na nějakém diskuzním fóru. Třeba na WebTrh.cz, kde můžete i zadat svou nabídku či poptávku po odkazech a jiných formátech reklamy.
Ceny odkazů
Nejjednoduší by bylo vypůjčit si nějakou již existující tabulku. Ceny se pohybují od deseti po několik stovek korun za odkaz umístěný po dobu jednoho měsíce. Rozhodujícím faktorem, na který inzerenti slyší, je rank, tedy veřejné hodnocení vyhledávačem. Přijde mi trochu smutné, že o výdělcích webu rozhodují takto vyhledávače, nicméně je to zřejmě nejrychlejší způsob, jak může inzerent vidět, jestli se mu odkaz vyplatí.
Smysl odkazu
Kromě toho, že přes odkaz může skutečně někdo přijít a jde tedy o přímo reklamu, inzerent se pochopitelně snaží manipulovat se svým rankem a hodnocením vyhledávače, který by měl na základě zpětných odkazů ze souvisejících kvalitních zdrojů posunout odkazovaný web výše v SERP.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz