Proč dělat SEO pro lidi
Autoritativní zdroje a lidský faktor, aneb zamyšlení nad zbytečně stráveným časem
V předchozím článku o SEO jsem se snažil naznačit, že při tvorbě webu jsou důležité dvě věci. Za prvé je to technické hledisko (umíte HTML a víte, co má takový web mít), za druhé je to snaha o co nejlepší použitelnost pro uživatele – čtenáře. Když to trošku přeženu, tak pokud na chvíli zapomenete na to, že vyhledávače existují, pak budete dělat SEO.
Vyhledávače se od svého vzniku snaží o to, aby svému uživateli nabídly opravdu to, co hledá. To je jejich cíl. Jak již bylo napsáno, používají k tomu sadu svých pravidel, podmínek atd, aby dokázaly zjistit, co mají hledajícímu nabídnout. A všichni víme, že se jim vždy nedaří svého uživatele uspokojit. Záleží na konkrétním dotazu.
Aby vyhledávač zajistil nějakou úroveň výsledků a uspokojil co nejširší spektrum hledajících lidí, snaží se zahrnout všechna odvětví.
Například není jenom ta myš k počítači, kterou vy zrovna hledáte, existuje také zvíře, které se jmenuje stejně. Není také tajemstvím, že Google preferuje Wikipedii a používá ji jako autoritativní zdroj. Na spoustu dotazů bude právě Wikipedie na prvním místě, protože Google tak má jistotu, že pokud někdo hledal informace o myši obecné, dostane je. Teprve potom mohou přijít na řadu e-shopy prodávající myši elektronické.
Právě proto mohou nastat i případy, kdy váš web prostě nebude na první pozici i přesto, že prakticky neexistuje konkurence. Stává se totiž, že vás autoritativní zdroj předběhne i přesto, že jeho výsledek není k dotazu úplně relevantní. No tak holt budete na místě druhém.
► Malá rada: Snažte se vybudovat autoritativní zdroj.
Lidský faktor
Kdysi jsem někde četl, že Google má desetitisíce administrátorů, kteří manipulují s výsledky. Ona manipulace je asi silné slovo, nicméně člověk-admin může opravdu váš web ručně vyřadit. A navíc: Onen vzývaný algoritmus se musí nějak testovat a jak jinak, než lidským okem. Seznam má svou „kalibraci“, Google bude mít také něco podobného. Jednoduše řečeno – i za algoritmem stojí lidé a pokud se jedná o citlivé komerční téma, pak je budou výsledky vyhledávání opravdu zajímat.
Proč tedy dělat SEO pro lidi?
Protože jedině tak lze dosáhnout dlouhodobého úspěchu. SEO je „optimalizace pro vyhledávače“, ale ten vyhledávač používají zase jenom lidé. Co hledají? Jaký dotaz položí, když mají zájem o váš produkt? Když hledají vaší službu, jak se vyhledávače ptají? To zajímá vás a zajímá to i vyhledávač.
Autoritativní zdroje a lidský faktor jsou jenom dvě ukázky toho, jak zbytečné je dělat optimalizaci pro vyhledávače. Budete si zoufat, když se algoritmus opět změní a přiblíží se opět o kousek blíže lidskému myšlení. Budete si stěžovat, protože jste se celou dobu zaměřovali na to, jakou váhu zrovna dává Seznam title a najednou se objeví člověk, který to myslí vážně, jeho web se stane důležitým a předběhne vás jako nic. Budete nadávat, když vaše weby někdo vyřadí z indexu, protože se snažíte tapetovat výsledky těmi samými, jen trošku jinak sepsanými informacemi.
A najednou zjistíte, že ten čas, který jste investovali do studia významu souboru robots.txt, jste mohli využít daleko lépe.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz