Digitální spotřebitelé na Internetu se dělí na 5 osobnostních typů
Podle studie má každý jedinec na Internetu svou osobnost, kterou lze zařadit do jedné z pěti skupin – osobnostních typů.
Průzkum probíhal od listopadu 2012 do března 2013 na devíti trzích (USA, Kanada, Německo, Spojené království, Indie, Jižní Afrika, Spojené Arabské Emiráty, Brazílie a Kolumbie) a zúčastnilo se ho více než 9 000 digitálních spotřebitelů ve věku od 16 do 65 let.
Pět unikátních internetových osobností vzešlo z rozsáhlého statistického zkoumání, které seskupilo respondenty na základě podobnosti jejich odpovědí v šesti kategoriích:
- Povědomí o cíleném marketingu
- Sociální sítě
- Online nakupování
- Mobilní sofistikovanost
- Správa soukromí
- Data jako měna
Výsledkem studie je zjištění, že ve chvíli, kdy se spotřebitelé připojí na internet, ztrácejí svou identitu ze „skutečného světa“ a přijmou svou „digitální osobnost“, která lépe odráží, jak se cítí, jak se chovají ke svým osobním informacím a jakou hodnotu dávají svým vlastním datům.
Theodore Iacobuzio, viceprezident skupiny Global Insights společnosti MasterCard, k tomu říká:
„Skoro 2,5 miliardy lidí po celém světě používá internet každý den. Tento průzkum ukázal, že bez ohledu na to, kdo jsou a kde žijí, všichni mají něco společného, když přijde na to, jak se chovají na internetu – těchto pět unikátních osobnostních typů. Také nám to ukazuje, že když se spotřebitel připojí na internet, charakteristiky jako věk, pohlaví nebo národnost se stávají sekundárními a on místo toho přijme smysl pro to, co nazýváme ‘sociální občanství’.“
Osobnosti společnost MasterCard rozdělila takto:
Otevření sdíleči
Do této kategorie spadá 21 % online spotřebitelů, z nichž 60 % tvoří muži. Jak název napovídá, Otevření sdíleči jsou otevření sdílení a mají tendenci provádět online činnosti s menší averzí k riskování. Polovina z nich je online více než 10x denně a když sdílí své osobní informace, očekává na oplátku obchod, přístup a nabídky.
Aktivně diskutující
Tato skupina je si vědoma cíleného marketingu, ale nepovažuje svá data za cenná a proto o ně nemá žádnou zvláštní starost ani zájem. Aktivně diskutujících je ve společnosti 21 % a patří sem někteří z nejoddanějších uživatelů sociálních sítí, kteří však nejsou nijak zvlášť technicky zběhlí spotřebitelé. Co se týká online nakupování, většina (80 %) si produkty vyhledá na internetu, ale 63 % z nich i přesto upřednostní osobní obchod.
Pouze nakupující
Tato online osobnost je charakterizována spoléháním na internet při hledání výhodného nakupování a nákupů. Celkem se jedná o 21 % všech online spotřebitelů, většina (90 %) z těchto uživatelů internetu si před konečným nakoupením produkt vyhledá online; polovina z nich používá mobilní telefon pro srovnání cen přímo v obchodě, aby získala nejvýhodnější nabídku. Překvapivě však má tato skupina nízké povědomí o cíleném marketingu – pouhých 37 % ví, že sociální média používají jejich osobní údaje k lepšímu zaměření reklam.
Pasivní uživatelé
Jak už název napovídá, členové této skupiny nejsou úplně přesvědčeni o užitečnosti internetu a proto mají tendenci trávit na internetu nejméně času ze všech pěti person. Pasivní uživatelé, kterých je přibližně 20 % ze všech internetových spotřebitelů, nejsou tak často na sociálních sítích (jen 48 %) a nenakupují tak často na internetu. Ve srovnání s ostatními personami je u nich pravděpodobnější nákup přes mobilní zařízení a jsou přístupnější výměně svých dat za něco na oplátku.
Proaktivní ochránci
Proaktivní ochránci, kterých je 17 %, jsou si plně vědomi cíleného marketingu. Většina z nich (82 %) ví, že prodejci na ně mohou cílit podle jejich vyhledávání a internetové historie. Není u nich pravděpodobné, že by používali sociální sítě a jsou skupinou, která si ze všech person hlídá nastavení soukromí nejvíc.
—
Z průzkumu dále vyplynula zjištění, která jsou platná o všech osobností:
- Spotřebitelé vědí, jakou mají cenu: Podle průzkumu 64 % spotřebitelů věří, že jejich osobní data mají hodnotu pro obchodníky a reklamu.
- Většina spotřebitelů je opatrná u nastavení soukromí: Studie odhalila, že 60 % spotřebitelů ví, jak si na svém internetovém prohlížeči změnit nastavení soukromí.
- Spotřebitelé mají rádi personalizované nabídky výměnou za sdílení informací: Většina spotřebitelů (55%) ocení nabídky, které jim jsou uzpůsobené na základě sdílených informací.
- Spotřebitelé si osvojují tzv. „Showrooming“: Skoro polovina (49 %) spotřebitelů si na svém mobilním telefonu v obchodě srovnává ceny, aby získala ty nejvýhodnější nabídky.
„V dnešním digitálním světě spotřebitelé tráví stále více času i utrácí více peněz na internetu,“ řekl Iacobuzio. „O to důležitější bude porozumět těmto pěti různým osobnostem, hlavně pak je budou muset pochopit obchodníci a odborníci na marketing. Díky lepšímu porozumění proč chce spotřebitel sdílet své informace online, mohou být společnosti lépe připraveny s nimi spolupracovat smysluplnějšími a relevantnějšími způsoby.“
- Zdroj: tisková zpráva
- Web: http://5personas.mastercard.com
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz