Drobečková navigace z pohledu SEO
Drobečková navigace je důležitou součástí rozsáhlejšího webu o více úrovních (zanoření stránek). Každá vrstva odkazuje směrem nahoru až ke stránce titulní, což umožňuje návštěvníkovi lépe se orientovat a ukazuje mu úplně přesně, kde se vlastně nachází. A nejen Google drobečkovou navigaci doporučuje jako základ optimalizace.
Zde na Netzinu a na jakémkoli blogu či magazínu podobného typu není drobečková navigace zas tolik podstatná. Takový blog má vlastně jenom dvě, možná tři úrovně, takže zdejší drobečková navigace u tohoto článku by vypadala takto:
Netzin.cz » Drobečková navigace z pohledu SEO
Maximálně takto, pokud bychom brali kategorii článku (nebo sérii nějakých článků) jako vrstvu, která je článku nadřazena:
Netzin.cz » SEO » Drobečková navigace z pohledu SEO
V podstatě jde o to, že čtenář tak pozná, kde přesně je. Je zanořen od titulní stránky přes jakousi sekci SEO na tento článek (alternativou by bylo například odkazovat ještě na výpis všech článků, pokud se nejedná o stránku titulní). To mu dává snadnou možnost dostat se výše, protože intuitivně vycítí, že tam bude obsah související s tím právě navštíveným.
Drobečková navigace bývá často mezi hlavičkou a vlastním obsahem, často je třeba odlišena barevně a případně i jinou velikostí písma.
Na blogu není, jak již bylo řečeno, příliš podstatná. Zde totiž stejnou funkci plní odkazy na kategorie u každého článku, navíc si na typickém weblogu může čtenář všechny rubriky dohledat v menu přímo na stránce, kde se zrovna nachází.
Jiná situace však nastává u webu, který má úrovní více. Jako ukázku můžeme použít web Ekonomikon.cz (můj vlastní), kde je jasně vidět, k čemu drobečková navigace slouží. Web má několik částí, které mají výchozí stránku a další stránky zanořené, někdy ještě na další úroveň. Ať už čtenář přijde na jakoukoli, vždy má k dispozici odkazy na všechny stránky směrem nahoru až k titulce.
Je to dobře patrné i na přiděleném Sranku, který se předává z hlouběji položených stránek k těm směrem vzhůru. Čím víc podstránek pak každá sekce má, tím vyšší Srank má její hlavní stránka.
Malý narychlo vytvořený model zanoření stránek:
Z pohledu vyhledávače a odkazové struktury webu budou mít nejmenší váhu stránky 6 a 7, které budou svou hodnotu předávat stránce číslo 5. Celkově je pak jasné, že vzhledem k počtu podstránek na tom bude První úroveň B lépe, než První úroveň A. Touto strukturou a s pomocí drobečkové navigace říkám vyhledávačům, které stránky jsou důležitější.
Ve skutečnosti je pochopitelně třeba brát v úvahu obsah jednotlivých stránek, na jaké stránky tyto ze svého obsahu dále odkazují, jaké mají odkazy z vnějších zdrojů a podobně.
Drobečková navigace však v každém případě vyjadřuje strukturu webu a její použití potěší jak návštěvníky, tak vyhledávače.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz