Dušan Janovský: Jsem webař 1.0 a asi jím chci zůstat
Rozhovor s Dušanem Janovským především o webu a jeho tvorbě.
Dušan Janovský je autorem dle mého názoru nejrozsáhlejšího a nejkvalitnějšího webu zaměřeného na tvorbu webových stránek. Pracuje pro Seznam.cz a jeho názor na web se promítl nejen do jeho práce, ale i do postoje dalších lidí, kteří se díky Dušanovi naučili své stránky vytvářet.
S Yuhůem si budu povídat právě o webu. O tom, jak on sám stránky tvoří, jak web čte, nebo co si myslí o spekulacích s doménami.
Yuhů, tvůj Jak psát web jsem přečetl kompletně celý už před lety. Zároveň musím dodat, že se na něj vracím, když sháním nějakou informaci. A co je úplně nejlepší – vždy tam tu informaci skutečně najdu. Jak dlouho jsi web psal?
Když tě něco baví, utíká to rychle. Nevím, jak dlouho jsem to psal. Nějakou představu si můžeš udělat ze stránky www.jakpsatweb.cz/novinky.html
A přidáváš ještě nějaké úplně nové stránky?
Úplně nové stránky přidávám zřídka, letos jsem snad udělal jenom stránku o vlastnosti Opacity. Spíš se snažím aktualizovat stránky starší, aby tam nebyli úplní kostlivci. Stíhám to špatně. Chtělo by to věnovat se JPW na plný úvazek, aby to za něco stálo.
Jaké používáš nástroje při psaní webu? Máš nějaké nezbytné pomocníky?
Vyzkoušel jsem leccos, ale nakonec jsem se vrátil k tomu, co jsem se v mládí naučil. Když navrhuju kód (což už je dost zřídka), využívám stařičký Homesite 4. Zkoušel jsem různé redakční systémy, ale nakonec jsem se vždy vrátil k off-line správě stránek pomocí MS FrontPage 2003. Je velká škoda, že se FrontPage dál nevyvíjel. Velmi často používám foťák. Nezbytných pomocníků mám spoustu, třeba Notepad++, Firebug, Cygwin, IrfanView, Image Tagger, PSPad, Xenu, Excel, PHP, Python, Putty, Total Commander, WinSCP atd. Ale seznam programů, které jsem zkoušel a nesedly mi, by byl mnohem delší. Asi jsem konzervativní, protože už málokdy přijdu na chuť něčemu novému.
Jak by měl web vypadat, aby se ti líbil? Aby se dobře používal? Nebo máš naopak něco, co ti třeba na dnešních moderních trendech vadí?
Mám rád weby, za kterými je cítit člověk, který ten web dělá, stará se o něj a má ho rád. Já rád weby čtu, takže vyžaduju na druhé straně schopného „spisovatele“. Jak weby vypadají, je mi skoro jedno, protože
si zajímavé texty zkopíruju do Wordu, odstraním formát, zvětším si písmo a čtu je v zobrazení návrhu. Z toho je patrné, že jedinou použitelnost, kterou vyžaduju, je to, aby šel zkopírovat text.
Na moderních trendech mi nevadí nic, protože jim nerozumím. Já jsem webař 1.0 a asi jím chci zůstat.
Všiml jsem si, že už moc nepíšeš svůj blog. Ani o webu, ani ten osobní. Proč?
Za prvé zkus psát blog sedm let, respektive deset let. Není snadné vydržet. Za druhé blog svádí k povrchnosti. Rád věci popisuju do hloubky a blog na to není dobrý nástroj, už protože se čtenáři nechtějí při letmém čtení zanořit moc hluboko. Za třetí jsem změnil profesi: o návrhu webů se dá blogovat, o konstrukci a problémech
komerčního vyhledávače, kde jsou všechny informace tajné nebo rivalitní, blogovat neumím.
Baví tě sociální sítě? Co si o nich myslíš?
Když někdo chtěl před pěti deseti lety na webu kvalitně komunikovat, musel k tomu používat webové stránky. Dneska na to může použít facebook. Facebook je takový moderní bagr. Já jsem se naučil s lopatou a baví mě lopata. Facebook zmiňuju, protože jiné sociální sítě rád nemám. Nejsou vymazlené, facebook je vymazlený. Je vidět, že facebook programují lidé, které to baví. Ale i tak do facebooku moc nechodím, protože na něj nejsem zvyklý. Nebaví mě, protože nebaví ani mé nejbližší kamarády, snad kromě Helenky.
Oprav mě jestli se mýlím, ale měl jsi radost z příchodu českého Google AdSense. Jak se díváš na jeho dopad po těch několika letech? Tedy myslíš si, že web se kvůli tomu nějak změnil?
Jasně že změnil. Přibyla konkurence v nabídce reklamy, narodila se spousta MFA stránek. Ostatně už jsem o tom psal při spuštění. Celkový efekt byl pozitivní. Hlavně pro malé tvůrce webů, kterým Adsense přinese pár stovek. Středním webům přineslo AdSense zlepšení pozice při vyjednávání s mediálkami, protože si můžou naměřit výnosnost reklamní pozice v AdSense a pod to nejít. Inzerentům, kteří propagují značku, to také zlepšilo pozici proti mediálkám, protože nyní vědí, jaká cena za impresi v jakém objemu je normální.
Říká se a snad je to pravda, že AdSense smí od nového roku používat jen plátci DPH. Počet MFA webů tedy musel hodně klesnout, jsi za to rád?
Nechci působit nezdvořile, ale nemohl by sis prosím ty otázky trochu víc promyslet a připravit? Máš výrok A, u nějž si nejsi jistý, zda vůbec platí. Z něho odvodíš výrok B, který podle mě neplatí. A pak se mě zeptáš, jestli jsem rád. Pokud bych se k tomu měl vyjádřit poctivě, musel bych teď začít procházet daňové zákony a shánět nějaké statistiky o MFA webech.
Nechceš tu otázku položit jinak?
Omlouvám se, byl to můj myšlenkový pochod. Pokusím se to líp promyslet. Co třeba úplně jiná otázka:
Na Twitteru ses zmínil o tom, že „tvoje židle bude volná“. Odcházíš ze Seznamu?
Židle volná skutečně byla, dělalo se výběrko. Myslím si, že manažera produktového týmu vyhledávacích služeb by teď zas měl dělat někdo pečlivější a ambicióznější než já. Otázka mého dalšího působení se bude řešit myslím zítra.
Vrátím se ještě k webu. Co tebe osobně motivuje k jeho tvorbě, respektive k tvorbě obsahu?
Psaním se vzdělávám. Když o něčem píšu na web, musím do toho aspoň trochu proniknout. A jakmile to napíšu, lépe si to potom pamatuju. Funguje to podobně jako ve škole referáty nebo sešit.
Motivace tedy není alespoň částečně finanční? Neděláš weby s myšlenkou na peníze nebo jinou materiální hodnotu?
Finanční motivace u svých webů spíše nemám. Dříve jsem na to pomýšlel. Samozřejmě že mi weby něco vydělávají, dalo by se z toho i žít, ale mám vyzkoušeno, že když dělám stránky jenom kvůli potenciálnímu zisku,
tak je to děsná pruda.
Co si myslíš o podnikání s doménami?
Asi myslíš spekulace s doménami. Současný stav je asi nejlepší ze všech špatných možností. Jasně že se dá nadávat, ale těžko to dělat jinak. Současný stav se opírá o docela silně vymezené „vlastnictví“ a o neexistenci veřejného zájmu. Pozitivním přínosem spekulantů je oceňování domén a informování trhu o žádanosti doménových jmen. Musejí do toho vrážet vlastní peníze, a tak si dávají pozor, aby ceny
odhadovali a vyjednávali správně. Domény jsou vzácné statky a vlastníkům vzácných statků na svobodném trhu přísluší renta, ať už jim ji někdo závidí nebo ne.
Na druhou stranu se dá spekulanství s doménami vnímat jako negativní externalita, kdy se spekulant přiživuje
na nějaké zavedené značce nebo známém projektu. Majiteli značky nebo projektu to přináší náklady, ať už se na odkupu domény dohodnou (pak musí zaplatit), nebo ne (pak přichází o návštěvnost, peníze nebo o pověst). Ty náklady jsou nepříjemné, a proto je jasné, proč na to tolik zainteresovaných lidí nadává.
Otázka, jestli je spekulantství morální, závisí na existenci nebo neexistenci veřejného zájmu. Pokud se připustí, že existuje veřejný zájem, aby značky a projekty měly weby na očekávatelných doménách, pak spekulantství může být nemorální. A často je tak chápáno. Ovšem pokud se skutečná existence veřejného zájmu zpochybní (protože proč by měl být preferován zájem lidí nacházet weby před zájmem majitele domény mít na ní co chce?), pak na spekulantství nic nemorálního není. Těžko k tomu mít jasný postoj.
Ty sám máš kolik domén? A kolik samostatných webů?
Domén mám asi deset nebo patnáct. Samostatných webů mám asi taky tolik, dost jich je ještě na staré doméně dusan.pc-slany.cz, kterou ani nevlastním.
Děkuju za rozhovor.
Dušan Janovský je autorem Jak psát web.cz, píše svůj weblog a má i svůj osobní „Deníček Yuhůův„. Rozcestník na jeho další weby najdete na Dušanovo osobních stránkách.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz