Fakta o SEO a vyhledávačích
Někdy se musí člověk až smát, když naráží na příspěvky v diskuzních fórech a myšlenky bloggerů, které trápí jejich pozice ve výsledcích vyhledávání. Seznam a Google, uctívané a zároveň nenáviděné firmy, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu webu. Někdo to tak aspoň vidí.
Technický základ
Nedávno jsem se potkal s myšlenkou, že se vyhledávače přece musejí dívat na to, co chce jejich uživatel nalézt, nikoli na technickou podstatu webu. Jenže – ono to spolu souvisí. Vyhledávač stránky nevidí a nepřemýšlí o nich, musí proto používat jiné metody, přesně ty, které mnozí považují za SEO, podle mého názoru jde však o samotnou podstatu tvorby webových stránek. Nadpisy, zvýraznění slov a další – to by měl uživatel používat i v případě, že by žádné vyhledávače neexistovaly.
Umět psát web, tedy psát HTML, zároveň znamená, že člověk dělá toto „technické SEO“. Pokud jde o webmastera, který umí tak maximálně někde na tři kliknutí instalovat WordPress, nakoupit na Webtrhu texty za 50Kč/normostrana a potom zaregistrovat celý web do katalogů, tak ten samozřejmě SEO neovládá a nikdy o něm nemůže ani nic bližšího vědět.
Kdo nechápe podstatu hypertextového dokumentu, nemůže dělat SEO.
Zpětné odkazy, patičky, prodej odkazů
Žádný ze dvou zmíněných, a v Česku nejvíce populárních vyhledávačů, není proti výměně odkazů. Není ani proti odkazování obecně (to je naprostý nesmysl) z čehož plyne, že nemůže někoho penalizovat za to, že odkazuje na jiný nezávadný web (ne na ty nejsprostší MFA nebo třeba linkfarmy ve větším množství).
Bylo by jaksi proti logice, kdyby:
- vyhledávač penalizoval web za to, že odkazuje jinam
- vyhledávač penalizoval web za to, že někdo odkazuje na něj
Vyhledávač nemůže vědět, jestli třeba váš blog nějak souvisí s odkazovaným webem (viz. pořád omílané téma souvisejících a nesouvisejících odkazů) a nemůže ani vědět, jestli vám za odkaz někdo zaplatil. Souvisejícímu odkazu pouze přidá nějakou větší váhu a důležitost (pokud sám na onu souvislost přijde).
Aktualizovaný web je lepší
Pod pojmem aktualizovaný web si 99% lidí představí co nejčastěji vycházející nové a nové články. Jako kdyby to jedině znamenalo onu aktualizaci. Jenže – akualizace znamená i změnu staré stránky statické, neboli povýšení zastaralých údajů na aktuální.
Pokud někde existuje web věnující se elektronice, má nějaké podstránky s údaji o používaných technologiích a tyto stránky se deset let nezměnily, pak jde o web, který je zastaralý a před něj se v SERP dostane jiný na stejné téma, web novější (za předpokladu, že bude mít podobný rozsah obsahu).
Vemte si Wikipedii. Jde o statické měnící se stránky. Robot vyhledávače je musí pořád procházet, aby nezmeškal všechny ty změny.
Registrace do katalogů
Dejme tomu, že máte dva weby. Jeden registrujete do osmdesáti katalogů a ten druhý pouze do deseti. Který na tom bude líp? Kdyby mohla nastat situace, že weby budou úplně stejné a vyhledávač by vůbec nezkoumal duplicitu a zaměřil by se pouze na ty zpětné odkazy, pak by na tom byl lépe web první, to je logické.
Může však nastat situace, kdy druhý web registrujete do deseti kvalitních katalogů a ten první do osmdesáti napůl linkfarem. Pokud není katalog tvořen pro uživatele (v rubrikách nejsou opravdu relevantní odkazy, je tam kupa odkazů bez mezer mezi nimi nejspíš ještě obalených textem bez odstavců), vyhledávač to pozná.
A pak na tom bude lépe web druhý, ten s deseti odkazy z katalogů kvalitních.
Pokud jeden web registrujete do osmdesáti napůl linkfarem a ten druhý získá pět odkazů z autoritativních zdrojů, bude na tom opět lépe web druhý.
Unikátní web, použitelnost a přístupnost
Ano. Unikátní. Ovšem unikátní textový obsah psaný člověkem s dostatečně velkou slovní zásobou je samozřejmostí.
Co ale struktura webu? Jeho architektura související s použitelností pro uživatele? A co přístupnost? Co takhle webhosting bez výpadků? Co všechny tyhle souvislosti, které dělají z webu kvalitní místo, kam vyhledávač svého uživatele s radostí pošle?
Snad si nikdo nemyslí, že na instalaci WordPressu s pěti články na webhostingu, který v noci nejede a pokud ano, stránka se načítá pět sekund, lze dělat něco úspěšného.
Vyhledávač je pro uživatele
Cílem vyhledávače je nabídnout to nejlepší svým uživatelům. Stojí a vydělává peníze na zádech tvůrců obsahu. Je na něm, aby svým uživatelům nabídl to nejlepší. Pokud začnou tvůrci dělat kvalitní obsah a vůbec nebudou dodržovat nějaké zásady SEO (kromě toho technického, které souvisí s psaním HTML), vyhledávač přizpůsobí svůj algoritmus jim, to on se bude snažit, aby onen obsah indexoval a nabízel.
Takže už narovnejte ty záda a začněte dělat Weby.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz