Firmy začínají chápat, že flash se nevyplatí
Za dnešní den jsem zaregistroval hned dvě poptávky po novém webu v kvalitně napsaném kódu, který má nahradit předchozí prezentaci vytvořenou technologií flash.
Možná je to jenom náhoda, možná někdo pochopil, že jeho tvrdě zaplacený hýbající se obrázek možná na první pohled zaujme, na druhý však rozčaruje návštevníka, který musí zbytečně čekat, než se dočká požadované informace. Je asi zbytečné se potom zmiňovat o možné optimalizaci takového webu, o jeho použitelnosti a přístupnosti.
Flash našel uplatnění při tvorbě reklamních bannerů a efektních hlaviček webů, budiž mu to přáno. Nikomu nevadí a komu ano, ten flash zablokuje třeba doplňkem do Firefoxu (nebo jiného prohlížeče). Flash vytlačil GIF, protože vypadá lépe a je méně datově náročný. To je všechno.
Při tvorbě samotného obsahu webu je nepoužitelný. Mě otravuje. Web vytvořený ve flashi je nepřirozený a hloupý, v zájmu kreativity nedodržuje standardní pravidla použitelnosti, mnohdy velké aplikace se načítají několik sekund a to při každém klepnutí na odkaz. Flashový web se nelíbí zákazníkům a firmy to vědí (snad).
Možná si vzpomenete na projekt, který získal nominaci v Křišťálové Lupě roku 2008. Šlo o jakési vydavatelství časopisů, kde jste si pěkně konkrétní titul otevřeli a mohli myší obracet stránky (dokonce to vydávalo klasický šustivý zvuk). Projekt se neujal, protože takhle prostě web nikdo číst nechce a nebude. Jestli se chcete podívat, obdobu najdete na magwerk.com.
Třeba se to někomu líbí. Třeba má někdo rád takové weby a rád na ně chodí. Prosím, beze všeho. Já jenom říkám svůj názor.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz