Francie: V televizi a rádiu zákaz skryté reklamy na Facebook a Twitter
Málokdy se můžu ztotožnit s internetovou politikou francouzských úřadů, ale tentokrát musím souhlasit s tamním regulátorem, který známé televizní „staňte se našimi fanoušky na Facebooku“ označil za skrytou reklamu a jako takovou ji zakázal.
Výjimkou je zpravodajství, které informuje přímo o těchto službách či firmách, které zmíněné sociální sítě provozují. Všechno ostatní odporuje francouzskému zákonu z roku 1992 o utajené reklamě a podle mluvčí regulátora CSA je preferování Facebooku narušením hospodářské soutěže. (Zdroj této zprávy Justit.cz)
Velký boom Facebooku jako prostředku pro vzájemnou komunikaci, navazování nových vztahů a udržování těch starých, nastartoval v České republice Jiří Paroubek. Byla to právě tato výrazná osobnost české politické scény, která na sebe nechala při předvolebních akcích házet vajíčka od lidí, kteří se na těchto útocích domluvili právě přes Facebook.
Skupina „Vejce pro Paroubka v každém městě“, která se sdružuje na Facebooku, se od házení vajec distancovala. „Chtěli jsme panu Paroubkovi vajíčka maximálně předat jako symbol, rozhodně ne házet,“ řekl on-line deníku TÝDEN.CZ devatenáctiletý Jakub Mareš, který je členem skupiny a zná se s jejími zakladateli. Připomněl také, že na Facebooku důrazně varovali před útoky na sociální demokracii. „Samozřejmě nemůžeme mít všechny členy pod kontrolou, jsou nás tisíce. Vajíčka mohl házet někdo z nich, ale my to odsuzujeme,“ dodal. (Týden.cz - květen 2009)
Do té doby širokou veřejností nechápaný prostředek komunikace a organizace se v českých televizích začal skloňovat ve všech pádech. Facebook se zmiňoval téměř v každé zpravodajské relaci a v kombinaci s Paroubkem stala se z toho událost, kterou komentoval nejeden další politik. Zazněla hesla jako „musíme se přizpůsobit, pochopit novou dobu a způsoby komunikace mladých, nesmíme si nechat ujet vlak“ apod.
Konkrétně Česká televize se toho chytla velmi rychle a do svých pořadů implementovala Facebook a další výdobytky moderní sociální doby téměř okamžitě. Postupně vzniklo celé oddělení s názvem Nová média, které se na to přímo specializuje:
Prvního ledna vstupuje do „ostrého“ provozu nový útvar České televize – divize Nová média. Slučuje v sobě nejnovější mediální platformy a aplikace, které dnes významně spojují svět internetu a klasických médií televizního typu. Navíc se zde objevuje fenomén mobilní technologie, kdy tzv. chytré telefony zastávají prakticky universální komunikační funkce. Ať už jde o zpřístupnění internetu, televizního signálu nebo konkrétních pořadů, resp. dalšího obsahu na vyžádání. To vše ve spojení s všudypřítomnou interaktivitou reprezentovanou aplikacemi typu Twitter, Facebook, Skype apod. vytváří nový svět Nových médií. (CT24.cz)
Televize a rádia tedy propagují konkrétní produkty firem, které se dostali do popředí zájmu, ovšem francouzský regulátor správně upozornil, že nejsou jediné. Můžeme samozřejmě přirozeně namítat, že právě tyto služby mají nejlepší marketing, jsou nejlepší samy o sobě, protože poskytují více funkcí a lidé si je oblíbili, ale pořád je to skrytá reklama na firmu někoho jiného.
Existují přece i jiné sociální sítě a kromě Skype určitě i jiné komunikační prostředky, které by si podobnou pozornost také zasloužily.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz