Google Apps na vlastní doméně
E-mail, Dokumenty, Kalendář… Aplikace Google na vlastní doméně s vlastní správou a zdarma, to nabízí již nějakou dobu Google Apps. Padesát e-mailových schránek v prostředí, jaké znají uživatelé služby Gmail mě přesvědčilo o tom, abych výhody i nevýhody této možnosti sám vyzkoušel. V článku najdete stručný návod ke zprovoznění, první dojmy a zkušenosti.
Abyste si mohli e-mailovou službu Google Apps aktivovat, musíte mít k dispozici doménu. Nemusí k ní být ani webhosting, stačí ji někde zaparkovat a nastavit záznamy DNS přesně tak, jak Google požaduje (to za vás může udělat i technická podpora webhostingu).
Příklad: Zaregistrujete si doménu novak.cz a vaše e-mailová adresa potom bude cokoli@novak.cz, tedy třeba honza@novak.cz. (Doména musí být volná k registraci.)
Poté přejděte na registrační stránku Google Apps, zadejte název své domény a postupujte podle návodů, které vám v jednotlivých krocích aktivačního formuláře aplikace napíše. Bude třeba nastavit již zmíněné záznamy DNS a čekat, než se změny projeví. Jak je uživatel upozorněn, může to trvat i 48 hodin, většinou je to však hotovo během hodiny jedné.
Vyplňte všechny potřebné údaje včetně prvního administrátorského e-mailu (pozor, pokud již nějaké e-mailové schránky máte u svého poskytovatele webhostingu, změnou DNS budou tyto odstraněny, musíte je tedy znovu založit).
Po dokončení registrace vás přivítá administrační panel, jeho spodní část je vidět na následujícím obrázku:
Mě zajímal v první řadě e-mail. Kliknutím na odkaz se dostanete do jeho nastavení, kde lze navolit vlastní subdoménu, např. http://mail.example.cz. To vyžaduje taktéž nastavení DNS u vaší domény a tato změna trvá dle mých zkušeností zhruba dvanáct hodin.
Poznámka: Mail na subdoméně ve skutečnosti nebude, dojde k přesměrování na adresu Google. Každopádně můžete na svou subdoménu poslat další uživatele pro přihlášení k e-mailové schránce. Stejné je to i v případě dalších aplikací, pokud je aktivujete a chcete využívat.
První dojmy
Jde tedy téměř o klasický Gmail, který netřeba podrobněji popisovat. Štítky, archivace zpráv (v tuto chvíli 7GB místa ve schránce), konverzace (seskupuje e-maily a odpovědi na ně ve složce Doručená pošta, takže vždy vidíte své zprávy v kontextu konverzace. Související zprávy jsou přehledně uspořádány jedna za druhou jako balíček karet.) K tomu bych zmínil ještě možnost nechat si přeložit cizojazyčné zprávy, dokumenty otevírat rovnou v aplikacích Google Docs (Dokumenty Google) a pro mě zcela zásadní a rozhodující možnost využít tohoto online klienta pro správu více e-mailových účtů. Nejen, že je stahuje přes POP3 z jiných schránek, ale dokáže je také stejným způsobem přes SMTP poskytovatele schránky odesílat. V jednom online účtu tak máte opravdu všechno.
Vložená reklama
Trochu jsem se obával, že budu zahlcen reklamou, nicméně není jí více než v klasickém Gmailu. Na pravé straně jeden sloupec v otevřené e-mailové zprávě, jinak žádná.
Shrnutí
Google Apps vidím jako dobrého pomocníka při organizaci lidí a sdílení informací. Ve verzi zdarma je to 50 uživatelů, kteří mohou sdílet informace v kalandáři, společnými silami pracovat na dokumentech v Google Docs (nyní slouží i jako datové úložiště) a mít svou vlastní firemní e-mailovou schránku.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz