Google si k narozeninám nadělil nový algoritmus jménem Kolibřík
Naposledy Google svůj vyhledávací algoritmus dramaticky změnil v roce 2010. Tehdy nasadil Kofein.
Před více než měsícem ho však v tichosti vystřídal nový algoritmus. Veřejnosti to Google oznámil až na své 15. narozeniny, kdy už Kolibřík nějakou dobu kmital křidélky.
Kolibřík se bude umět s dotazy vypořádat rychle a přesně
Google si úzkostlivě střeží všechna tajemství všech algoritmů, aby je bylo obtížnější obcházet a falšovat atraktivitu webů pro vyhledávače. Proto toho nezveřejnil mnoho ani o novém vyhledávacím algoritmu, ovšem dopady už jsou vidět i na vyhledávání v Čechách, přestože tu ještě nefungují všechny změny.
Kolibřík (Hummingbird), který vystřídal Kofein (Caffeine), je jednoznačnou reakcí na stále poučenější uživatele vyhledávačů, kteří jsou schopni klást mnohem sofistikovanější dotazy a jejich potřeby se stávají mnohem různorodějšími a složitějšími. Stejně tak je to odpověď na prudce narůstající obsah informací na síti.
A proč vlastně Google pojmenoval svůj algoritmus podle toho mrňavého ptáčka? Prý kvůli jeho rychlosti a přesnosti, s jakou by se měl s dotazy vypořádávat.
Už změnil 90 procent výsledků vyhledávání
Google už nebude díky Kolibříkovi reagovat zejména na izolovaná slova. Jeho analytické a sémantické znalosti pokročily a on se teď bude více zaměřovat na význam celých sousloví nebo vět. Je to další krok ve snaze Googlu, zprostředkovávat svým uživatelům skutečně relevantní vyhledávání a nejcennější výsledky zobrazovat co nejvýše.
Jakmile byl tento nový algoritmus spuštěn, 90 procent vyhledávacích výsledků změnilo svou povahu. Tyto změny by mohly mít dopad na provoz na webových stránkách, ale zatím nevedly k žádným stížnostem, takže převrat ve vyhledávacích žebříčcích nebude pravděpodobně tak radikální.
Kolibřík je schopen také mnohem lepšího konverzačního vyhledávání a to díky tomu, že přesněji vyhodnocuje celé věty a kontext za nimi. Když se ho tedy zeptáte, kde je nejbližší místo, kde koupíte ponožky, dokáže vyhodnotit, že „místem“ míníte kamenný obchod. Pak už podle vaší polohy najde ten nejbližší.
Graf znalostí umí třídit některé umělce a srovnávat pojmy
Velkou změnou prošel také znalostní graf (Knowledge Graph), který byl nasazen v minulém roce. Jsou to výsledky vyhledávání, které prezentují přímo znalosti o vyhledávaném pojmu. V takovém případě se objeví na stránce kromě běžného vyhledávacího žebříčku také blok, který rovnou odpovídá na vyhledávací dotaz informacemi.
Například pokud zadáte do Googlu Václav Havel, objeví se také přímo jeho životopisná data. Díky Kolibříkovi je teď možná i částečná filtrace dat v tomto znalostním grafu. Umělce umí například roztřídit na kubisty, romantiky nebo impresionisty. Ovšem dokonalé to ještě není, například zpěváky podle žánrů ještě nerozdělí.
Zato umí srovnávat pojmy. Pokud budete potřebovat srovnat třeba údaje tyčinkách Mars a Snickers, stačí zadat jejich názvy s vs uprostřed a Kolibřík vám zprostředkuje přehlednou tabulku.
Ale v Česku si na kompletní služby ještě počkáme
Mobilní vyhledávání se také s Kolibříkem dost změní. Google iOS se svým vzhledem a fungováním více přiblíží kartám, jaké známe z Androidu. Ten pro změnu konečně dostane lepší konverzační vyhledávání, kdy budeme moci klást doplňující otázky bez opakování kontextu.
To je ovšem jen malá ochutnávka toho, co všechno Google chystá. Některé novinky ještě nenasadil, jiné pro změnu zatím fungují jen v USA. Například u nás je zatím graf znalostí neúplný, stejně jako hlasové funkce.
Autor: Zuzana Kocurková
Páchám reklamní a obsahový copywriting i analýzu a komunikaci na sociálních sítích. Kromě toho jsem posedlá fantastikou všech žánrů a podob, stejně jako subkulturou kolem ní.