Google u Analytics odhalí, jak nakládá s daty
Google Analytics (GA) je jeden z nejklíčovějších nástrojů v online marketingu, který má jen mizivou konkurenci (a v českém prostředí je zatím hrubě nedoceňovaný). Velký Bratr Google si jen velmi nerad nechává nahlížet pod pokličku, ale tentokrát překvapivě ustoupil tlaku a rozhodl se poodhalit proces nakládání s daty v Analytics.
Co všechno GA umí?
Jakmile navštívíte jakoukoli webovou stránku využívající Google Analytics, začnou se okamžitě roztáčet masivní kolečka důkladně zaznamenávající každý váš klik. Z jakého zdroje či z jaké země jste přišli, kolik jste proklikali stránek a v jakém pořadí, jak dlouho jste se na webu zdrželi, jestli jste nakoupili nebo vyplnili formulář, jestli jste surfovali z PC nebo z mobilu… Hloubka GA je neuvěřitelná a má to samozřejmě i druhou minci: aby mohli podnikatelé a firmy získat tak obsáhlá data, vy jako návštěvníci jim je musíte poskytnout. A jak že to probíhá?
GA a práce s daty
Doteď Google s oblibou prohlašoval, že Analytics v podstatě osobní data nezpracovává a není možné obecné metriky přiřadit ke konkrétním individuím. Tato formulace se však nelíbila evropským agenturám zaměřených na ochranu dat (DPA, Data Processing Agency), které společným úsilím vytvořily návrh směřující k větší transparenci. Tento dokument kritizuje Google za nedostatečné poskytování informací a je to v podstatě kulminace předchozích kritických ohlasů na to, jak Google (nejen v Analytics) s daty nakládá.
Ostatně, tato stránka na Wikipedii je rozcestníkem k velmi zajímavému čtení ukazujícímu odvrácenou tvář Googlu – a není na škodu poukázat, že zmínky o nepřesném či přímo odbytém zpracování Google Privacy Policy lze nalézt už v roce 2007.
Co se změní?
Google přestane mlžit. „Odtajnění” si můžete přečíst zde (zatím jen v angličtině, ostatní jazyky jsou prý na cestě). Tato náhlá změna kurzu však může mít velmi prozaické opodstatnění – Evropská Unie plánuje dát v brzké době dohromady jednu velkou agenturu soustředící se právě na ochranu dat a ta může hrozit pokutami do výše 2 % z ročního zisku firmy (což u Googlu může lehce přesáhnout miliardu USD).
Autor: Ondřej Dyrka
Pod hlavičkou www.ppcsluzby.cz fušuju do PPC reklam a ve volných chvílích také zdařile předstírám, že jsem copywriter. Rád se bavím o kontroverzních tématech, pro ostré slovo nejdu daleko a jsem brutálně upřímný.