Informační šum
Zde na Netzinu je rubrika s názvem Krátce. Když jsem ji připravoval, přemýšlel jsem o své RSS čtečce, kde se denně objeví několik set nových zpráv a řekl jsem si: Může tohle normální člověk číst? Pochopitelně nemůže, není na to čas. PR velkých firem vytlačuje zprávičky a informace, které za něco stojí, web je plný PR článků, tiskových sdělení a zápisků s odkazy na jiné zdroje.
Napadlo mě, že bych sám uvítal nějaký zdroj, kde vychází jenom to podstatné. K čemu je mi deset zpráv o tom, co nějaká firma chystá? Že to bude tehdy a tehdy, potom zase, že se to odkládá a několik dalších článků o tom proč, jak, kdo to řekl a kdo jak na to reaguje? K ničemu. Já bych chtěl do čtečky dostat jedinou zprávu, že ta firma něco udělala, přičemž už to funguje.
Problém je trošku v tom, že poměrně velká skupina lidí vyžaduje zábavu. Informace o Googlu jsou pro ni zábava, protože čtenáři rádi hltají alespoň titulky zpráv o jejich oblíbené či neoblíbené značce. Tuto zábavu pak vyžadují denně, pokud možno ráno, v poledne a ještě večer před spaním. Z deseti publikovaných článků si vyberou možná jeden, který opravdu přečtou. Nebo přidají komentář.
Jiná skupina lidí naštěstí taková není. A mám pocit (je to opravdu pocit), že se zvětšuje. Lidé si uvědomují, že plýtvají svým časem čtením PR, které nikdy nijak nevyužijí.
Pro někoho je to čtenářský zážitek. Číst o známé firmě pořád dokola dává možná i nějaký ten pocit důležitosti, protože člověk pořád ví o čem je řeč a je v obraze…
Ale Netzin tuto formu zábavy nenabízí.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz