Internetu i v Česku nabízí nové možnosti podnikání. Je na čase, aby je začaly využívat i ženy. Ty se totiž na internetu zatím raději baví
Tak jako na celém světě, i v Česku obliba internetu stále roste. Stejně tak u nás i ve světě platí to, že na internetu se sice pohybuje více mužů, ženy ovšem tráví online více času. Ve světle těchto zjištění je nasnadě zamyslet se nad tím, jak se genderové rozdíly promítají do způsobu používání internetu. Co například může ženám toto médium nabídnout s ohledem na možnosti prosadit se ve světě businessu, jemuž zatím dominují muži?
Jak uvádí Český statistický úřad, podíl domácností s přístupem k internetu vzrostl mezi lety 2003 a 2008 z 23,8 na 42%. Vypovídající je též údaj o tom, jak v České republice stoupá počet vysokorychlostních přípojek, kterým Češi dávají stále více přednost před přípojkami nízkorychlostními. ČŠÚ uvádí srovnání počtu vysokorychlostních přípojek mezi léty 2005 a 2008 (viz graf). Z toho je patrné, jak rapidně se jejich používání rozšiřuje. Nízkorychlostní přípojky naopak ubývají. V roce 2005 je používalo 14% domácností, o tři roky později už jen 8,6%. Je tedy zřejmé, že Češi internetu stále více holdují a rádi si tudíž dopřejí kvalitnější a rychlejší připojení, aby mohli využívat veškeré dostupné služby jako je například streamované video, online hry atd.
Zajímavý pohled na užívání internetu v České republice přináší genderové srovnání. Z toho je možné vyvodit, že ženy se častěji připojují k internetu za účelem kontaktu a zábavy. Přestože se totiž dle statistiky společnosti NetMonitor z roku 2008 pohybuje na českém internetu celkově o něco více mužů (53,2%), ženy podle dat ČSÚ vedou v náklonnosti k fenoménu sociálních sítí jako je Facebook (viz graf), který se stal nejsilnějším reprezentantem tohoto typu médií.
Dle výzkumu provedeného americkou společností ComScore ženy tráví na sociálních sítích více času než muži, protože více využívají internet k tomu, aby zůstaly v kontaktu s lidmi. Hledají proto i nové komunikační kanály, a sociální sítě jsou tedy pro ně logickou volbou. Publikace společnosti ComScore věnující se chování žen na webu rovněž uvádí, že ženy raději sdílí zážitky nebo fotografie na internetu a také více vyhledávají různé rady, návody, recepty a další užitečné informace. Ženy rovněž rády tráví čas hraním her nebo sledováním videa.
Přestože mužů je na internetu co do počtu více, ženy surfováním obecně tráví v průměru více času. Podle dat společnosti NetMonitor ženy v České republice surfovaly v srpnu 2008 v průměru o více než 2 hodiny a 25 minut déle než muži. Podle analýzy zveřejněné firmou ComScore tráví ženy na celém světě více času online než muži.
Z informací dostupných z různých zdrojů rovněž vyplývá, že na internetu v Česku podniká více mužů. Zakladatelé a vlastníci těch nejúspěšnějších firem jako je Seznam, Centrum nebo třeba společnost AVG vyvíjející antivirový software jsou všichni muži. Vyšší zastoupení mužů v businessu je v České republice ovšem jev všeobecně platný napříč odvětvími.
Vzhledem k tomu, že mají ženy k internetu očividně kladný vztah, je nabíledni zamyslet se nad tím, jak jej mohou využít jako nástroj k prosazení se právě v businessu. Internetové prostředí nabízí totiž možnost relativně jednoduchého vstupu do světa podnikání. Snadná dosažitelnost připojení, minimální vstupní náklady a téměř nevyčerpatelné spektrum možností otevírá dveře pro všechny, kteří se nebojí s online businessem začít. Spousta úkonů s ním spojených se totiž dá provádět celkem jednoduše ze zázemí vlastního domova. Online business je tak dobrou volbou pro činorodé ženy v domácnosti nebo třeba na mateřské dovolené.
Jednou z žen, které tato možnost oslovila, je paní Zlata Botero Vašková z Brna. Ta je zakladatelkou a spolumajitelkou portálu Skupiner.cz. Paní Botero Vašková, která ve společnosti Skupiner, s.r.o., vystupuje též jako jednatelka, takto objasňuje jeden z popudů k zahájení podnikání na internetu: „Důležitým impulzem při zakládání firmy pro mě bylo mé nadcházející druhé mateřství. Ani na mateřské dovolené totiž nechci zahálet v budování své kariéry.“ Internet se prý ukázal být ideálním místem pro nové podnikání právě proto, že nabízí celou řadu příležitostí a umožňuje skloubit mateřské povinnosti s povinnostmi podnikatelky.
Paní Botero Vašková se v internetovém prostředí pohybuje již delší dobu a s podnikáním na internetu již určité zkušenosti má. Ty získala při provozování internetového obchodu s venezuelskou bižuterií www.DoradoFashion.com a jako autorka blogu www.MumTeaching.com nabízejícího výuku angličtiny a mateřské rady. Vše, co se o internetu a jeho možnostech již dozvěděla, hodlá nyní naplno využít při práci na novém projektu.
Inspirací pro založení portálu Skupiner.cz byl pro paní Botero Vaškovou úspěšný obchodní model americké společnosti provozující portál Groupon.com. Ten je založen na zprostředkování slev na hromadné nákupy produktů a služeb na internetu. Přestože i v Česku již působí velké množství podobně zaměřených firem, žádná z nich dosud podle paní Botero Vaškové nedokázala využít všechny možné výhody, které tento obchodní model přináší. Portál Skupiner.cz jeho zakladatelka charakterizuje raději jako online reklamní systém pro propagaci místního podnikání než jako server s hromadnými slevami. Koncepce Skupineru není založena jen na principu vyjednávání slev od partnerů a následném nabízení zlevněných produktů a služeb nakupujícím na internetu. Skupiner je místem, které nabízí svým uživatelům především vysoce kvalitní služby, produkty, zábavu a společenské vyžití za dostupné ceny. Smyslem je tedy to, aby si více lidí mohlo užít zážitky, které by si jinak nedopřáli. Svým obchodním partnerům pak Skupiner poskytuje marketingovou podporu a propagační služby se zaručenými výsledky. Navíc za ně partneři fakticky nic neplatí. Nejde tedy zdaleka jen o nakupování se slevou, jak zdůrazňuje mladá podnikatelka.
Paní Botero Vašková, mladá matka, která brzy očekává druhý přírůstek do rodiny, je dobrým příkladem pro všechny moderní energické ženy, jež se nebojí výzev a mají chuť podnikat. Její případ ukazuje, že začít podnikat se dá i s dětmi na krku a z domova. Jen je potřeba dostatečné odhodlání, dobrý nápad i tolerantní a nápomocný manžel a rodina.
Tiskový kontakt:
Mgr. Zbyněk Michal
Tel. 724113001
Autor: Redakce NETzin.cz