Jak napsat tiskovou zprávu
Tiskovou zprávu vydává subjekt v okamžiku, kdy potřebuje skrze média sdělit něco veřejnosti. Chce oznámit změnu ve svém vedení, uvedení nové služby na trh, úpravy obchodních podmínek a podobně. Specialista tedy takové prohlášení pošle médiím a předpokládá, že se jím bude někdo zabývat, zveřejní ho, nebo jej jiným způsobem zapracuje do svého plánu, svých zpráv a článků.
Jak má vypadat tisková zpráva
Aby měl tiskovou zprávu někdo chuť vůbec číst a hlavně aby se dala nějakým způsobem použít, musí ale splňovat určitá kritéria.
Stručně:
- Tisková zpráva se neposílá v externích souborech jako příloha s vloženými obrázky.
- Tisková zpráva je velmi stručná.
- Tisková zpráva by měla hned v úvodu shrnovat celé sdělení. Jde o nejdůležitější část celého textu, jeho obsah by měl dávat sám o sobě smysl a měl by být schopný samostatné existence. To proto, aby se tento úvodník mohl vyjmout a mohl být vydán třeba jako krátká aktualita.
- Součástí tiskové zprávy jsou informace o subjektu, který ji vydává.
Jak nemá vypadat tisková zpráva
Častou chybou tiskových zpráv bývá snaha autora zahrnout do jednoho textu více sdělení. Kromě změny ředitele se snaží propašovat informaci o úžasných produktech a z tiskové zprávy je rázem něco úplně jiného, něco, co pravděpodobně skončí okamžitě v koši jako nepřijatelná reklama.
Mezi základní znaky tiskové zprávy patří přesnost, věcnost, úplnost a spolehlivost.
Nepřijatelný linkbuilding
Povolit komukoli vkládání tiskových zpráv na web je prakticky nemožné. 90 procent vložených příspěvků budou totiž tvořit texty složené pouze z klíčových slov a odkazů. Tedy nic, co by chtěl dávat majitel webu někomu číst. A už vůbec ne svým čtenářům.
Dobrá tisková zpráva přináší zajímavou informaci, kterou chce někdo publikovat, protože by někoho mohla zajímat. I ten odkaz na web se do ní dá určitě vložit a redaktor ještě poděkuje, protože má něco zajímavého k vydání.
Komu zprávu poslat – kam ji vložit
Důležité je vybrat médium související s obsahem tiskové zprávy. Následně zjistit, jakým způsobem je obsah vydáván a navázat kontakt s novinářem, kterému chcete své sdělení poslat. Po úspěšné spolupráci je dobré tento vztah i nadále udržovat (media relations) a mít tak v budoucnu opět tu možnost svou tiskovou zprávu prosadit.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz