Každý to SEO vidí trochu jinak
Při zkoumání zdrojů, které se nějakým způsobem zabývají optimalizací pro vyhledávače – hledající uživatele, vás možná stejně jako mě napadne, že každý se na to dívá trochu jinak a každý upřednostňuje něco jiného. Bylo by krátkozraké o někom říkat, že tomu vůbec nerozumí a jiného nazývat SEO expertem. Pravda není jenom jedna.
Základ
Tak základem je technické SEO. Je to úprava samotného zdrojového kódu stránek podle pravidel tvorby webu a tyto služby může nabízet téměř každý člověk, který opravdu umí HTML a přečetl si něco o tom, jaké prvky ve stránce jsou pro vyhledávače důležité. Snad proto existuje tolik SEO konzultantů, kteří amatérům vytvářejícím si weby ve wysiwyg editorech poradí a upraví jejich web podle oněch pravidel.
Tomuto odvětví SEO se budu věnovat v některém z dalších článků.
Klíčová slova
Druhý a pokročilejší obor souvisí opět s HTML a textem na webové stránce. Jde o správnou kombinaci title a nadpisů pro co nejširší zásah hledaných frází (klíčových slov), odhad použití těch správných slov, hustota klíčových slov ve stránce a správné použití všech bloků s textem a jiným obsahem.
Tento druh SEO už vyžaduje nějakou analýzu, případně správné povědomí o tom, co uživatelé hledají a jakým způsobem. Měl by být součástí základní optimalizace.
Obsah je pro uživatele
A potom by mělo (nebo lépe řečeno zároveň) následovat uvědomění, že obsah je určen čtenářům. Formátování textu a přizpůsobení se. Vidění a myšlení očima cílové skupiny. To všechno je také SEO. A tohle SEO už je mnohem náročnější než to předchozí.
Patří do něj kromě jiného SEM, aktivní zapojení uživatele při další propagaci… No prostě je to souhrn všech těch metod, které vám přivedou návštěvníka a potencionálního zákazníka. Je to marketing. A někdo ho řadí do SEO.
Google radí
Několik užitečných tipů najdete v nápovědě pro webmastery (Zdroj Google):
(Co nabízí SEO optimalizátoři.)
- Kontrola struktury a obsahu vašich stránek
- Technické poradenství ohledně vývoje webových stránek: například hostování, přesměrování, chybové stránky, použití jazyka JavaScript
- Vývoj obsahu
- Správa online kampaní pro rozvoj podnikání
- Průzkum klíčových slov
- Školení ohledně optimalizace pro vyhledávače
- Znalosti z konkrétních trhů a oblastí
Tato nápověda Google jde ještě dál a radí zákazníkům SEO konzultantů, čeho se mají vyvarovat. Jediný bod, který jaksi nechápu, je doporučení dávat si pozor na lidi, kteří požadují přístup přes FTP na web.
Zpětné odkazy
Málem bych na ně chudáky zapomněl. Pokud soudíte kvalitu webu podle ranků, tak mě na PageRank 5 a S-rank 70 stačily odkazy 3. Odkazování je samostatným tématem, které zpracuju v jiném článku.
K čemu a jaké SEO
Jeho smyslem je totiž upozornit na to, že hodně blbému webu může opravdu stačit to základní SEO, které vám někdo udělá za pár stovek (Kč).
Jinému webu to pochopitelně nestačí, protože tohle SEO už udělal člověk, který web naprogramoval a copywriter, který napsal obsah. Každé další rady v těchto věcech už jsou pouze spekulací na základě zkušeností jednotlivých odborníků.
Pokud vám tedy někdo bude nabízet SEO, zeptejte se, co tím myslí.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz