Kolik si účtovat za reklamu a jakým způsobem
Určit odpovídající částku, kterou by měl inzerent zaplatit za reklamu na webu například ve formě banneru, není zrovna jednoduché. V některých případech se zdá reklama velmi levná, jindy zase příliš drahá. Řeč bude o CPT, impresích a cenách reklamy.
Důležité jsou dva pojmy: CPT a imprese.
CPT (cost per thousand) je cena reklamy za 1000 zobrazení reklamního prvku. Pokud je v něm cena reklamy uváděna, pak stačí částku vydělit tisícem a zjistit tak, kolik stojí jedno zobrazení.
Příklad:
Cena CPT pro leaderboard na celém webu akcie.cz je 280 Kč. Znamená to, že jedno zobrazení stojí 0,28 Kč. Od těchto částek se pak odvíjí cena reklamy dle počtu zobrazených stránek. Pokud bude mít web 100 zobrazených stránek za měsíc, stálo by umístění banneru 28 Kč měsíčně.
Imprese je jedno zobrazení reklamního prvku bez ohledu na to, jestli tento prvek skutečně někdo viděl. Jde tedy o zobrazení stránky, ale v případě, že je banner umístěn někde v patičce, uživatel ho vůbec nemusel vidět. Pokud se tedy bavíme o počtu impresí v záhlaví webu a v jeho spodní části, je v tom podstatný rozdíl.
Další příklad:
Cena CPT pro banner 468x60px nad všemi typy obsahu Netzin.cz je 100 Kč. Znamená to, že jedna imprese banneru stojí 0,1 Kč, tedy deset haléřů. Za korunu má inzerent deset zobrazení. Jestliže má Netzin.cz 100 000 impresí měsíčně, inzerent za tuto dobu zaplatí 10 000 Kč.
Podobně se prodává i textová inzerce, nebo prostě odkazy.
A ještě jeden příklad:
Banner o rozměrech 418x120px na titulní stránce Seznam.cz má CPT 125 Kč při platbě za týden (Seznam má cenu dále rozdělenu i podle konkrétního období, to však není potřeba v tomto příkladě řešit). Za týden Seznam garantuje 8 000 000 zobrazení, takže reklama za sedm dní vyjde inzerenta na 1 milion korun.
Jak určit cenu své reklamy
Cena by měla odpovídat tématu a kvalitě obsahu konkrétního webu. Pokud jde například o web s flash hrami a majitel nemůže prokázat sociodemografickou studií, že k němu chodí hrát hry ekonomicky aktivní část obyvatelstva, cena bude pravděpodobně nízká. CPT bude třeba v desítkách korun.
Pokud půjde o web zaměřený na něco nevšedního, například vědeckého, pro inzerenta s produktem z toho konkrétního oboru může být zajímavé zaplatit za CPT i tisíce Kč.
Asi nejlepším způsobem je stanovit si cenu za jedno zobrazení a z toho vycházet. Za kolik budete na svém webu zobrazovat něčí reklamu? Kolik lidí si jí všimne, jací lidé k vám chodí a co dělají?
Pokud předražíte, inzerent nebude mít příště o reklamu zájem. Pokud podceníte, zbytečně se připravíte o peníze třeba na další rozvoj.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz