Konec falešných recenzí na Internetu?
Review. Recenze. Hodnocení. Důležitost tohoto faktoru a firemního téměř-aktiva roste spolu s rozmachem internetu mezi běžnou populací a dnes se veřejná kladná hodnocení téměř vyvažují zlatem (zejména v naší kotlině, kde si lidé místo chválení mnohem raději postěžují).
Sami to určitě znáte – samotnému nákupu předchází hodiny googlení (nebo seznamování) a hledání, co si ostatní lidé myslí o vybíraném produktu či službě. Ale pozor, mohou to také být jen zaplacené zprávy od markeťáků…
Amerika, náš vzor? Ba ne, naopak
Některé americké firmy považovaly pozitivní hodnocení na internetu za tak důležitá, že to vyřešily pěkně po česku: napsaly si je zkrátka samy, potažmo na to najaly marketingové odborníky. V první řadě mají podobné praktiky blízko k lživé reklamě a ani z hlediska dobrých mravů se nejedná o právě bohulibou činnost. Vody okolo tohoto problému rozvířil newyorský státní zástupce, který donutil 19 firem přistoupit k mimosoudnímu vyrovnání v celkové hodnotě 350 tisíc dolarů (údajně se prý jednalo hlavně o SEO firmy).
Ovšem pozor, tato praktika může vesele kvést oběma směry:
1. Rozpačitý a internetu neznalý zákazník si najme firmu a samozřejmě chce, aby to na jeho webu žilo a byl vidět. Protřelí správci se ochotně vytasí s metodou fake příspěvků – a od těch už zbývá jen krůček k vylhaným hodnocením produktů a služeb.
2. „Ostřílená” firma sama vyžaduje podobné služby – ředitel si přečetl, že to teď na internetu frčí a je to skvělý způsob, jak zahladit stopy po rozčíleném zákazníkovi.
A co české prostředí?
Žádné soudní tahanice na toto téma registrované ještě nejsou. Lze však s úspěchem pochybovat, že by se tento problém našeho podnikatelského prostředí netýkal – a nemusí se přímo jednat o cucání hodnocení z prstu. Občas si stačí trochu přikrášlit reference a nebo, a teď vás s chutí pošlu na skvělou sérii videí Petra Jeníka, zkrátka zneužívat neznalosti internetového prostředí (zajímavé je, že jedno z videí Školy podvodů je také zaměřené na „lukrativní SEO business” s garancí pozic).
Poučení?
Je strašně, hanebně a příšerně jednoduché na webu cokoli zfalšovat (a nemusí to být zrovna přímo stránky eshopu, kde chcete nakupovat). Pokud se nemůžete spolehnout na doporučení od známých, čerpejte alespoň z více zdrojů. Dobrý nápad je také nějaké (klidně kratší) hodnocení jen tak cvičně hodit do vyhledávače a podívat se, jestli náhodou slovo od slova není použité i jinde. Na zařazení této činnosti mezi praktiky nekalé soutěže si asi ještě chvíli počkáme, do té doby si tedy musíme vystačit se zdravým rozumem.
Autor: Ondřej Dyrka
Pod hlavičkou www.ppcsluzby.cz fušuju do PPC reklam a ve volných chvílích také zdařile předstírám, že jsem copywriter. Rád se bavím o kontroverzních tématech, pro ostré slovo nejdu daleko a jsem brutálně upřímný.