MusicJet od 3.10.2011
MusicJet je velkolepý projekt, který by měl změnit vnímání hudby na českém Internetu.
Podle původních informací bude poslech zdarma a platit se bude pouze za stahování, nové spekulace v médiích to ale vyvracejí. Podle nich bude celá služba fungovat na bázi předplatného, tedy poslech bude možný za nějaký paušální poplatek. Ve hře je také možnost, že skladby zdarma budou přerušovány reklamou.
Oznámení o chystané službě vedlo údajně k ukončení služby I-legalne.cz v únoru 2011. MusicJet měl být původně spuštěn někdy na jaře 2011, teprve nyní je však stanoveno finální datum – 3.10.2011. Na svém blogu to uvádí i Seznam.cz, který bude poskytovat funkcionalitu uživatelských účtů:
Seznam.cz se rozhodl nabídnout svým uživatelům nejsnazší a zcela legální způsob, jak poslouchat hudbu na internetu.
Pro stažení a používání desktopového přehrávače mohou přitom použít stejné přihlašovací údaje, jako ke svému e-mailu. Více než sedm milionů uživatelů si tak kvůli legálnímu poslechu a sdílení hudby nepotřebuje pamatovat další heslo a přihlašovací údaje. Svoji oblíbenou hudbu se všemi svými playlisty tak mohou mít vždy při sobě, ať už jsou kdekoliv. Takže i pokud jste u počítače, který není Váš, ale kde je MusicJet naistalován, tím, že se přihlásíte pod svým heslem k e-mailu, máte po ruce svoji oblíbenou hudbu.
Kdo stojí za MusicJet
Podle obchodního rejstříku má 85 procent firmy MusicJet s.r.o. společnost BALD BROTHERS s.r.o. a o zbytek se po pěti procentech dělí Universal Music, s.r.o., SUPRAPHON a.s. a OSA – Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním, o.s. V krátké se prý připojí také EMI, Sony Music Entertainment a Warner Music.
Na Slovensku už MusicJet funguje
Služba s totožným názvem je již v provozu u našich sousedů, kde za ní stojí operátor Orange. Jak informuje musicserver.cz, MusicJet tam funguje ve dvou verzích. Lite verze je zdarma, přehrávání je ovšem přerušováno reklamou a po třech měsících dojde k omezení přehrávání nejčastěji pouštěných skladeb.
Tvrdší postihy za nelegální sdílení hudby
Podle již starších lednových informací je součástí plánu při spuštění projektu také lobbing u ministra kultury. Vydavatelé chtějí tvrdší postihy pro ty, kdo hudbu na web ilegálně ukládají a jednou z variant je zapracovat to do novely audiovizuálního zákona.
Bude to opravdu hudební revoluce?
Sami zástupci projektu říkají, že MusicJet by se měl stát předělem ve vývoji trhu s hudbou. Podle asociace hudebního průmyslu se loni prodala digitální hudba za 25 milionů korun (v roce 2008 to bylo třicet milionů) a trh fyzických nosičů klesl na 357 milionů korun oproti 490 milionům v roce 2009.
Jestli bude ale služba pro české posluchače opravdu zajímavá, technicky dobře funkční a cenově přijatelná, se dozvíme až během následujících měsíců.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz