Nejhledanější slova na Seznamu jsou opravdu nejhledanější?
Seznam.cz vydává každý rok žebříček nejhledanějších slov přes jeho vyhledávač stejně jako to dělá Google (Zeitgeist). Bude to možná slovíčkaření, ale opravdu lidé tyto názvy, služby a weby hledají?
Nemám k dispozici žádný průzkum, o který bych se mohl opřít, ale byl jsem jako snad každý přítomen u chování uživatelů internetu a Seznamu. Jejich chování bych popsal tak (a není to žádná novinka), že pole pro vyhledávání na Seznam.cz používají namísto adresního řádku prohlížeče.
Tito uživatelé nezadávají na Seznam slovo Google proto, že by ho potřebovali najít. Většinou i znají jeho adresu a nejdou na něj poprvé, jenom je to prostě pohodlnější. Existuje tam jistota, že vyhledávač si poradí s překlepy a případně špatným zadáním domény (CZ, COM…) nehledě na to, že pole pro hledání je větší a starší lidé na něj lépe vidí.
Podobně je tomu ale i u Googlu, který celkem úspěšně rozšiřuje používání svého prohlížeče Google Chrome a lze v něm přes Google vyhledávač hledat zadáním slov právě do adresního řádku. V případě překlepu nebo nedostatečného zadání adresy tedy dochází k „hledání“.
Z tohoto pohledu na věc bych tedy neříkal „Uživatelé nejvíce na Seznamu hledali“, ale spíš „Uživatelé nejvíce přes Seznam.cz chodili na“. Žebříček nejhledanějších slov je tedy spíš statistikou toho, na jaké weby chodí takto se chovající skupina uživatelů.
Mnohem zajímavější statistikou, z níž se dá něco vyčíst něco o skutečném hledání, je Seznam skokanů.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz