Použitelnost webu
Jako použitelnost webu se označuje souhrn pravidel, které vám při jejich dodržování zajistí spokojenost návštěvníka na webové stránce.
Ze zkušeností vím, že v dnešní době „moderních“ webových prezentací jsou často prvky designu nadřazeny nad úplný základ a tím pádem nad použitelnost. Weby bývají nepřehledné a nesrozumitelné pro návštěvníka, který je navíc také často potencionálním zákazníkem. Těžko hledáte navigaci, odkazy nejsou podtržené (nebo je dokonce podtrženo něco jiného), vidíte maličký šedý text na černém pozadí stránky, nenajdete kontakt a musíte se hodně snažit, abyste zjistili, na jaký web jste to vlastně zavítali. To ovšem za předpokladu, že vás to bude bavit zjišťovat a věřte tomu, že většinu lidí to opravdu nebaví.
Takové maličkosti jako chybějící kontaktní formulář mohou rozhodnout o tom, jestli se z návštěvníka stane váš zákazník. Jestli vaše firma dostane zakázku, nebo ji dostane konkurence, protože její web je použitelnější.
► To, že se na svém webu vyznáte vy sami ještě neznamená, že se na něm vyzná i někdo další.
Jsou to věci známé a mnohokrát opakované. Každý tvůrce webu tak nějak intuitivně cítí, jak by mělo jeho dílo vypadat. Mělo by být určitě svým způsobem originální, ale zároveň respektující zaběhnutá pravidla, na které mnoho lidí spoléhá. Uvedu několik příkladů:
- Logo webu (nebo jeho nadpis) by mělo být zároveň odkazem na titulní stránku
- Odkazy jsou podtržené
- A naopak co není odkazem, to podtržené není
- Barva pozadí neruší a nesnižuje čitelnost textu
- Hlavička webu není přehnaně vysoká
- Menu webu je na jednom z obvyklých míst
- Na obvyklém místě je i políčko pro vyhledávání (typicky vpravo nahoře)
- Z webu je hned jasné k čemu slouží
- Texty se dají číst
V případě nedodržení základních pravidel uživatel odchází. Pokud si není jist, že zavítal na správný web a nehledal ho tedy konkrétně (firma, politická strana) je naštvaný. Je vzteklý, protože ztrácí svůj čas na jakési webové stránce, které nevěří, protože nemůže najít co hledá. Ve změti odkazů a reklamy je ztracen a to si nenechá líbit.
Vezměme za příklad moderní tvorbu webu a já z pohledu uživatele naznačím, kdy odcházím.
Vysouvací menu
Jde většinou o nabídku horní lišty těsně pod hlavičkou webu. Když se dotknete nějakého z odkazů, je možné, že se objeví další položky. Realizováno většinou JavaScriptem.
Kde je chyba?
Za prvé ne každý má v prohlížeči zapnutý JavaScript, za druhé pokud to není naznačeno nějakým symbolem, jak mám vědět, že se za položkou menu skrývají další? Mám jezdit myší a zjišťovat, kde se co vysune? Ne, to dělat nebudu.
JavaScript
Jestliže na stránce použijete JavaScript, je potřeba zajistit funkčnost a použitelnost webu i pro uživatele, kteří jej mají v prohlížeči zakázán. V krajním případě, kdy to jinak nejde, upozorněte na to, že jeho zapnutí je potřeba pro fungování aplikace. Pokud ale nejde o věc potřebnou a důvěryhodnou, nepočítejte s tím, že si ho člověk kvůli vám aktivuje.
Zamyslete se také nad zbytečným používáním. Když kliknu na odkaz Odhlásit, je opravdu nutné ptát se znovu?
Flash
Mám čerstvou zkušenost s použitím flashové aplikace jako administrace systému. Na notebooku nevidím spodní část, protože je prostě moc velká a stránkou nelze odrolovat. Celý systém se tak pro lidi s menší obrazovkou monitoru počítače stává nepoužitelným.
Co se týče reklamních bannerů a celých částí webů ve flashi, počítejte s tím, že řada lidí ho má blokovaný. Za prvé jeho množství nezřídka obtěžuje, za druhé zatěžuje prohlížeč. Pokud přijdu na web, kde se mi přes celou obrazovku zobrazí flashové okno s reklamou, už NIKDY se na web nevrátím.
—-
Hodně lidí dělá SEO. E-shopy chtějí být na prvních místech ve vyhledávačích. Platí za odkazy, za reklamu. Používají AdWords, Sklik a další PPC. Platí za texty, za luxusní grafiku. Investují zkrátka nemalé peníze do toho, aby zajistili on-line provoz na svém webu, aby přilákali návštěvníky a potencionální zákazníky, aby ohromili vzhledem a nízkou cenou nabízených produktů. Nakonec ale odradí člověka prkotinou, nefunkčností základních věcí, špatným registračním formulářem, špatnou dostupností nebo pomalým načítáním webu.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz