Přelomová změna zákona o elektronických komunikacích ohledně cookies vstoupí v platnost v lednu
Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která přizpůsobuje český právní řád evropskému kodexu elektronických komunikací, významně však na mění i přístup ke cookies v České republice. Přelomová změna spočívá v zavedení režimu opt-in.
„Nově budou muset provozovatelé webových stránek získat od návštěvníka souhlas, aby mohli používat nástroje, díky kterým mohou snadno zjistit, jaké části webových stránek jsou pro návštěvníky atraktivní a které naopak přehlížejí, co uživatele nejvíce zajímá a kam je lepší umístit reklamní plochu. Tyto nástroje často využívají cookies (malé soubory s informacemi, které jsou ukládány do zařízení uživatele) nebo čtou některé informace ze zařízení uživatele, ať se jedná o počítač, mobilní telefon nebo tablet. Bez souhlasu to nepůjde,“ komentoval změnu Michal Nulíček, partner advokátní kanceláře ROWAN LEGAL.
Novela mění dosavadní pravidla pro používání cookies a podobných sledovacích technologií a přistupování k údajům v zařízení uživatele (např. geolokační údaje nebo údaje o zařízení uživatele). Tyto technologie slouží k získání vstupních dat pro různé analytické, statické a marketingové nástroje, které jsou využívány zejména pro účely online marketingu k vyhodnocení toho, jakým způsobem se uživatel na stránkách pohybuje a co ho zajímá.
Přelomová změna spočívá v zavedení režimu opt-in. To znamená, že nově bude muset uživatel vyslovit předem prokazatelný souhlas s použitím cookies a jiných technologií. Bez souhlasu nebude možné cookies a jiné technologie využívat a to až na ty, které jsou nezbytné pro fungování samotné webové stránky nebo jiné služby výslovně vyžádané uživatelem, na ty se totiž vztahuje jedna z mála výjimek. Souhlas tak nebude nadále potřeba např. pro cookies, které jsou potřeba výhradně pro vložení zboží do nákupního košíku a dokončení objednávkového procesu.
Změna se dotkne prakticky každého, kdo má webové stránky. Především pak těch společností, které přes webové stránky prodávají zboží a služby nebo získávají nové klienty. Ty totiž často využívají velké množství nástrojů, na které právní úprava dopadá.
V důsledku této změny budou muset společnosti změnit stávající podobu cookie lišt. Ty totiž v současně době zpravidla fungují v režimu opt-out. Ten umožňuje provozovatelům webů přistupovat do zařízení uživatele relativně volně do doby, než uživatel projeví svůj nesouhlas. Pasivita uživatele dosud provozovatelům webů vyhovovala, nově však bude nutné uživateli navést k aktivnímu udělení souhlasu. Za tímto účelem bude potřeba zejména připravit textací souhlasů a seznam třetích stran, kterým jsou údaje z cookies předávány například za účelem marketingu. Z technického hlediska pak bude nezbytné zajistit řešení cookies lišty, a to buďto vlastní, nebo komerční řešení. Z komerčních řešení nabízených na trhu se bude jednat o consent management nástroje, umožňující sběr, zaznamenávání a správu (včetně odvolání) souhlasů. Dále bude nutné upravit informace o zpracování, zejména zohlednit zpracování v souvislosti a cookies, sbírané souhlasy a předávání osobních údajů třetím stranám.
Autor: Redakce NETzin.cz