Problémy českých médií a placení za obsah
Napsat kvalitní článek může trvat i několik hodin. V případě potřeby sesbírat nějaká data a dát dohromady vlastní statistiky i několik měsíců. Čtenář ale očekává několik článků denně, chce mít totiž pořád co číst. Nezřídka si potom nad článkem pomyslí něco o tom, že to není nic nového či objevného a že už to možná četl jinde. Případně si v diskuzi zanadává na chyby a možná i lži.
Přehmaty některých velkých serverů jsou totiž takřka na denním pořádku. Redaktor ráno vstane a zjistí, že se něco stalo a zrovna jeho magazín je se zveřejněním této novinky pozadu. Obšlehne ji proto z nejbližšího zdroje, nemá čas přemýšlet a zjišťovat kvalitu informace, nebo dokonce souvislosti. Jeho čtenáři budou spokojení, protože nějaký text zase na webu najdou. Zdrojem většiny bulvárních nesmyslů jsou navíc docela často tiskové agentury, které jsou přece důvěryhodné a redaktor nepochybuje o tom, že jejich informace jsou solidní.
Takto žijeme ve virtuálním světě zbytečností. Mnoho článků = mnoho čtenářů. Mnoho čtenářů = více peněz za reklamu. Peníze weby živí. Živí je mnohdy plytká žurnalistika, bulvární nadpisy a opakované informace o jedné nepodstatné věci, která lidi zabaví. Novináři si tento model ovšem nevymysleli. Oni nejsou tvůrci koncepce zpravodajských serverů, těmi jsou samotní čtenáři. Co chtějí číst, to dostávají, kvalita a obsah komerčního média tudíž odráží zájmy společnosti.
Není divu, že vydavatelé uvažují o zpoplatnění svého obsahu. To by jim umožnilo vytvářet články i pro menšinu, pro lidi, kteří nečtou jenom ty nadpisy a kteří je nečtou pouze z nudy.
A vůbec přitom nezáleží na předchozí návštěvnosti a úspěšnosti. Rozhodně zde není důvod zoufat si, když web nedosahuje návštěvnosti iDnes. iDnes, jehož zástupci mimochodem uvažují o zpoplatnění svého obsahu, což mimochodem nahraje přeměně společnosti. Menší weby budou mít šanci se ujmout, protože všichni ti čtenáři nadpisů a prudérní diskutéři platit za obsah nebudou.
Autor: Luboš Kudláček
Provozovatel Netzinu, autor knihy o WordPressu, publicista, blogger. Více na LubosKudlacek.cz